اصول صحیح صحبت با کودک | آیا نوزاد تازه متولد شده صدای من را تشخیص خواهد داد؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

اصول صحیح صحبت با کودک

بله ، کودک شما صدای شما را خواهد شناخت. از زمانی که کودک شما برای اولین بار می تواند صدای شما را در رحم بشنود ، به صحبت های شما گوش خواهد داد. کودک شما حتی ممکن است پس از تولد صداهای دیگری را که در رحم شما شنیده است تشخیص دهد.

کودک کوچک شما همچنین ریتم ها و لحن های آشنا را در گفتار تشخیص می دهد. به عنوان مثال آهنگی که در زمان بارداری برای کودک خود خوانده ابد بعد از زایمان نیز ار آهنگ های مورد علاقه ی او خواهد بود.

کودک من چه زمانی شروع به “صحبت کردن” با من می کند؟!

کودک شما از بدو تولد به شما پاسخ خواهد داد. زیرا او می تواند ریتم صدا و گفتار شما را تشخیص دهد و قادر است با شما هماهنگ شود.

نوزاد تازه متولد شده شما همچنین توانایی جلب توجه و پاسخ به شما دارد. اگر صورت خود را به صورت او نزدیک کنید (در فاصله 30 سانتی متری) او راحت تر  با شمارگیر می شود. اگر صدای شما زیاد باشد ، نوزاد تازه متولد شده شما علاقه بیشتری برای ارتباط پیدا می کند.

به طور طبیعی  صورت خود را به صورت کودک نزدیک کنید. کودک شما دوست دارد ا با صدای بلند با او صحبت کنید ، دهان خود را کاملاً باز کنید و مکث کنید تا نوبت شما  شود. همه اینها به درک اولیه صحبت کردن او کمک می کند. به زودی کودک شما لب های خود را به گونه ای حرکت می دهد که گویی در حال صحبت کردن است ، صحبت کردن شما باعث تحریک کودک می شود. این عوامل همه جزو اصول صحیح صحبت با کودک می باشد.

اصول صحیح صحبت با کودک

اصول صحیح صحبت با کودک

استفاده از کلمات و گویش کودکانه صحیح می باشد؟!

استفاده از گفتگوی کودکانه برای نوزادان خوب است. اگر گفتن “mioo-mioo” ، “hoof-hoof” یا “hhum-hum” برای “سگ” ، “گربه” و “غذا” فرزندانشان را عقب نگه می داشت ، والدین مدتها پیش استفاده از این کلمات را متوقف کرده بودند!

استفاده از این مدل کلمات تقریباً در تمام کلمات اولیه کودک دیده می شود ، که به نوزادان کمک می کند صداهای مناسب تولید کنند. به کلماتی مانند بابا ، ماما، پیش پیش و غیره فکر کنید. کودک شما به سادگی از کلمه ای استفاده می کند که گفتن آن آسان است تا بتواند راحت تر با شما صحبت کند. برای کودک شما راحت می باشد که وقتی با او صحبت می کنید جملات را کوتاه و ساده کنید.

اگر با کودک خود صحبت کنید ، او غرغر می کند تا پاسخ دهد. اگر آنچه را که وی سعی در گفتن دارد پیش بینی کنید و آن را اشتباه متوجه شوید ، ممکن است نگاهش را دور کند یا گفته های خود را تکرار کند. در اینجاست که آگاهی از اصول صحیح صحبت با کودک کارساز می باشد.

اصول صحیح صحبت با کودک

چگونه می توانم به کودک خود کمک کنم شروع به یادگیری صحبت کند؟!

یادگیری گفتگو زمان زیادی می برد. کودک شما تا زمانی که وارد سال دوم نشده باشد یا حتی دیرتر قادر به ساخت جملات دو کلمه ای یا سه کلمه ای نخواهد بود. اما می توانید از روز اول به روند کار کمک کنید. برای کمک به پیشرفت کودک خود موارد زیر را امتحان کنید:

  • با کودک خود به سادگی ، واضح و مرتب صحبت کنید. مهم نیست که او حرف شما را نمی فهمد. او عاشق توجه شما خواهد بود.
  • در طول روز از فرصت های زیادی برای صحبت ، گوش دادن و پاسخ دادن به کودک خود استفاده کنید. می توانید این کار را هنگامی انجام دهید که در حال استحمام یا غذا دادن به او هستید ، یا پوشک او را عوض می کنید.

  • به مواردی که درباره آنها صحبت می کنید نگاه کنید و به آنها اشاره کنید. از حدود شش ماهگی کودک نگاه شما را دنبال می کند و می داند شما چه شیئی را توصیف می کنید.
  • برای کودک خود کتابهای تصویری بخوانید .آنچه را که به آن نگاه می کنید توصیف کنید و صداهای آنها را تقلید کنید ، مانند “baa” اگر به عکس گوسفندان نگاه می کنید. از شش ماهگی ، کودک شما واقعاً شروع به انجام این کار می کند.

  • از حدود هفت ماهگی نوزادان شروع به استفاده و درک حرکات و نشانه های دست و بدن می کنند. به عنوان مثال ، “نه” ، “مرا بلند کن” ، “نمی خواهم” و “نگاه” متداول ترین موارد هستند اما می توانید بیشتر آموزش دهید.

  • آنچه را که کودک با نشانه ها و حالات صورت نشان می دهد بوسیله ی کلمات بیان کنید.

من مطمئن نیستم که کودک من مهارت صحبت کردن را دارد. چه می توانم بکنم؟

هر نوزادی به طور متفاوتی رشد می کند. در این مرحله ، آنچه مهم است این است که کودک شما با شما تعامل داشته باشد و برای برقراری ارتباط با شما سر و صدا و حرکات ایجاد کند. اگر احساس می کنید که او پاسخ خوبی نمی دهد  ، از بازدید کننده سلامتی خود راهنمایی بخواهید. بازدید کننده سلامتی شما اطمینان حاصل می کند که کودک شما تمام بررسی های رشد خود را انجام داده است.

اگر ویزیتور سلامتی شما مشکوک به مشکلات شنوایی یا رشدی باشد ، می تواند آزمایشی برای کودک شما ترتیب دهد.