اپیزیوتومی چیست؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

اپیزیوتومی برش جراحی پرینه است، که در این جراحی ناحیه بین واژن و پشت برش داده می شود. این برش فضای بیشتری را برای تولد کودک شما ایجاد می کند. بر روی این برش بخیه هایی زده می شود که بعدا جذب می شوند.

چرا ممکن است نیاز به انجام اپیزیوتومی داشته باشم؟

اپیزیوتومی قسمت عادی از یک عمل نیست. در صورتی که شما نیاز به این عمل نداشته باشید ضرر آن بیشتر از منفعت آن خواهد بود. شما به این عمل نیاز دارید اگر:

کودک باید هر چه سریع تر به دنیا بیاید

اگر مدت زیادی است برای زایمان بر بدن خود فشار می آوردید

کودک شما به صورت بریچ متولد می شود(کودک از سمت پا متولد می شود)

پزشک شما مشکوک هست که ممکن است شما در زمان زایمان در معرض پارگی بدی باشید. اپیزیوتومی می تواند با ایجاد یک برش واضح از مجرای پشتی، از  آسیب شدید به واژن و پرینه شما محافظت کند. بیشتر اپیزیوتومی ها به عنوان بخشی از زایمان کمکی انجام می شوند. با این حال ، تقریباً در هر 11 زایمان واژینال مستقیم ، اپیزیتومی انجام می شود.

چگونه می توانم از انجام اپیزیتومی جلوگیری کنم؟

اگر به احساس می کنید که نمی خواهید اپیزیتومی کنید ، در یکی از ملاقاتهای قبل از زایمان با پزشک صحبت کنید.

بهتر است در چند هفته آخر بارداری هفته ای یک یا دو بار پرینوم خود را با روغن ماساژ دهید تا برای کشش آماده شود. ماساژ پرینه ممکن است خطر اپیزیوتومی را کاهش دهد ، به خصوص برای مادرانی که برای اولین بار زایمان می کنند. موارد خاصی وجود دارد که می توانید در حین زایمان امتحان کنید تا به شما کمک کند از اپیزوتومی جلوگیری کنید:

  • آشنایی با تکنیک هایی برای خروج راحت تر نوزاد به جای فشار دادن بدون هدف
  • اگر برای شما راحت است ، برای زایمان در موقعیت های قائم باشید.(به پهلوی چپ دراز بکشید، ساق پا باید صاف و پای راست خم شده و روی بالشی قرار بگیرد که مقابل ساق پا قرار دارد.” این موقعیت لگن را باز می کند و فضای کافی برای چرخش کودک فراهم و به نحو احسن از جاذبه زمین استفاده می شود.)

اگر برای جلوگیری از اپیزیوتومی تمام تلاش خود را انجام داده اید ، اما با این وجود در نهایت یک جراحی دارید ، هیچ دلیلی وجود ندارد که خود را مقصر بدانید. اپیزیوتومی به نوزاد شما کمک می کند تا به دنیا بیاید و ممکن است به شما کمک کند تا از پارگی جدی جلوگیری کنید. و احتمالاً شش هفته پرینوم شما بهبود می یابد.

آیا اپیزیوتومی آسیب می زند؟

اگر اپیزیوتومی در موارد اضطراری باشد ممکن است زمان ی برای تسکین درد وجود نداشته باشد. بافتهای اطراف واژن در حین زایمان محکم کشیده شده اند ، بنابراین بهتر است که دکتر برشی را سریعا انجام دهند. اگر هنگام دوخت احساس درد می کنید ، فوراً به پزشک خود بگویید.

ماما یا پزشک شما باید بررسی کنند که زخم تا کجا رفته است و همچنین بخیه ها در جای مناسب قرار دارند. برای این کار ، او از شما اجازه می خواهد انگشت خود را به قسمت پشتی وارد کند تا بتواند میزان زخم را ببیند و احساس کند و بعداً بررسی کند که آیا ترمیم به درستی انجام شده است. پس از آن پرینوم شما دردناک خواهد بود ، بنابراین ممکن است به تسکین درد منظم نیاز داشته باشید.

چگونه می توان زخم اپیزیوتومی خود را تمیز نگه داشت؟

پد بارداری خود را مرتبا عوض کنید. دستان خود را قبل و بعد از تغییر آن بشویید ، زیرا این امر به شما کمک می کند تا خطر آلودگی زخم شما کاهش یابد. حداقل روزانه یک بار زخم خود را بشویید و با حوله ی تمییز خشک کنید. مراقب زخم خود باشید. برای بررسی  زخم می توانید از یک آینه کوچک استفاده کنید. اگر علائمی از عفونت مشاهده کردید ، به پزشک خود بگویید:

  • پوست قرمز و متورم در اطراف زخم
  • ترشح چرک یا مایع از برش
  • دردی که از بین نمی رود یا کاهش نمی یابد
  • بوی غیرمعمول

چگونه می توان درد بخیه های دردناک خود را تسکین داد؟

اگر پزشک شما به شما ملین یا نرم کننده مدفوع داده است ، آن را طبق دستور مصرف کنید تا احتمال یبوست شما کاهش یابد. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای پر فیبر نیز بخورید.

یک بسته یخ را آماده کنید و آن را در دستمالی بپیچید تا پوست شما را نسوزاند. کیسه یخ را بیش از 10 دقیقه تا 20 دقیقه نگذارید ، هرچند می توانید هر ساعت یا هر دو ساعت یکبار از آن استفاده کنید.

می توانید پاراستامول مصرف کنید ، اما ایبوپروفن برای درد و تورم بهتر عمل می کند. آسپرین همچنین می تواند تسکین دهنده درد پرینه باشد اما در صورت عدم شیردهی ، مصرف آن بی خطر است.

اگر به نظر می رسد هیچ چیزی به درد شما کمک نمی کند ، ممکن است دچار عفونت شوید. به ماما یا پزشک عمومی خود بگویید تا آنها بررسی کنند که بخیه های شما به درستی بهبود یافته است.

چه مدت طول می کشد تا بعد از اپیزوتومی بهبود پیدا کنم؟

شما باید ظرف 10 روز رو به بهبودی باشید و یک ماه بیشتر طول نمی کشد تا زخم ها بهبود یابد و بخیه ها کاملاً حل شوند. با بهبود زخم ، ممکن است متوجه ریختن بخیه در لباس خود شوید. نگران نباشید بعید است این مسئله مشکلی ایجاد کند.

در حالی که اپیزیوتومی بهبود می یابد ، تمرینات کف لگن را ادامه دهید. ورزش کف لگن معمولاً باعث آسیب بیشتر شما نمی شود.