روال قبل از خواب برای نوزادان

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

چه زمانی می توانیم یک برنامه خواب با کودک خود شروع کنم؟!

زمانی که کودک شما در حدود سه ماهگی است ، می توانید کم کم برنامه ی خواب او را تنظیم نمایید. برنامه خواب کودک کمک می کند تا یاد بگیرد که زمان خواب او رسیده است. تنظیم این روال به کودک شما کمک می کند که بعد ها نیز مشکلی در زمینه خواب نداشته باشد.

هدف از این برنامه این است که یک زمان منظمی را برای شروع برنامه معمول معرفی کنید و تا آنجا که می توانید به آن پایبند باشید. یک برنامه منظم قبل از خواب به کودک شما کمک می کند زودتر بخوابد و مدت بیشتری بخوابد.

برنامه ی قبل از خواب چگونه به کودک من کمک می کند؟!

یک برنامه منظم و آرامش بخش قبل از خواب باعث ایجاد:

  • خواب راحت
  • بهبود مهارتهای زبانی و شناختی
  • ایجاد پیوند عاطفی عمیق با خانواده

تصمیم بگیرید که دوست دارید کودک شما عصر چه زمانی بخوابد و تقریباً 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از آن برنامه روزانه را شروع کنید. سعی کنید کارهای روزانه را با همان نظم انجام دهید. اگر کودکتان بداند که روال کاری چیست، آرامش بیشتری خواهد داشت. هر چقدر آرامش کودک بیشتر باشد امکان خواب سریع و راحت نیز افزایش خواهد یافت.

ایجاد برنامه ی روتین خوابی برای شما و همسرتان بسیار خوب خواهد شد. جرا که اگر برای یک شب از کودک خود دور باشید، احتمال ناراحتی او کمتر خواهد بود.

برنامه خواب کودک می تواند شامل مراحل زیر باشد

  • حمام کردن کودک
  • پوشاندن لباس خواب
  • خواندن داستان قبل از خواب
  • لالایی
  • نوازش یا ماساژ قبل از خواب
  • شب بخبر گفتن
  • خاموش کردن چراغ ها
برنامه خواب کودک
برنامه خواب کودک
تمامی کارهای قبل از خواب کاملا سلیقه ای می باشد، بهتر است کارهایی را انتخاب کنید که به کودکتان آرامش دهد. بسیاری از والدین علاقه به دادن خوراکی به فرزندشان دارند. این کار بهتر است قبل از کارهای دیگر انجام گیرد.
اگر شروع روتین خواب از حمام یا نشیمن شروع می شود، اتمام برنامه حتما در اتاق خواب باشد. به این ترتیب کودک متوجه می شود که خواب باید در اتاق خواب صورت گیرد.
کارهایی پایانی باید آرام باشد، به هیج عنوان کارهای هیجان انگیز قبل از خواب انجام ندهید چرا که باعث پریدن خواب کودک می شود. بهتر است قبل از خواب تلویزیون و بازی های اینترنتی خاموش شوند. اگر کودک بزرگتر دارید، آنها را به بازی بی سر و صدا تشویق کنید. در این حالت کودک خود را بلافاصله از یک محیط شلوغ به یک محیط آرام نمی برید.
رفتن به خواب باید برای کودک جذاب و آرامش بخش باشد. بهتر است حتما از نوازش استفاده کنید. اگر کودکتان از رفتن شما ناراحت شد به او اطمینان دهید که به اتاق باز خواهید گشت.

اگر کودک در ابتدا به طور طبیعی با روال قبل از خواب سازگار نیست ، نگران نباشید و استرس نداشته باشید. نوزادان می توانند به راحتی احساس ما را درک کنند. اگر او احساس کند که شما نگران هستید یا استرس دارید ، این به نوبه خود ممکن است بر روال خواب او تاثیر بگذارد.

برنامه خواب کودک، چه چیزی را می توانم امتحان کنم؟!

محل تمیز و دنج باشد

حمام گرم برای شروع یک برنامه آرامش بخش قبل از خواب مفید است. آب گرم می تواند به آرامش کودک قبل از خواب کمک کند. همه نوزادان حمام را دوست ندارند اگر کودک کوچک شما از آنها لذت نمی برد یا در زمان حمام بیش از حد هیجان زده می شود ، فعلاً آن را از روال معمول خارج کنید. در عوض ، ماساژ ملایم را امتحان کنید ، او را در آغوش گرفته یا یک داستان بخوانید. اگر کودک بزرگتر باشد، حمام بهترین گزینه برای شروع برنامه می باشد. اگر کودک شما دارای دندان است ، مسواک زدن را نیز وارد برنامه کنید.

شروع به صحبت کردن

در برنامه خواب کودک تنظیم زمان خواب، فرصت خوبی برای شماست تا بتوانید با کودک خود صحبت کنید. این عمل به کودک کمک می کند تا احساس امنیت داشته و باعث ایجاد پیوند بین شما شود. اگر در ابتدا مطمئن نیستید که چه چیزی بگویید ، درباره کارهایی که آن روز انجام داده اید صحبت کنید. صدای شما به تنهایی باعث آرامش او خواهد شد.

آماده باش برای خواب

بسیاری از نوزرادان و کودکان از انجام مقدمات خواب که شامل شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و حتی حیوانات لذت می برند. البته این مراحل باید به گونه ای باشد که باعث هیجان بیش از حد کودک نگردد. خاموش کردن چراغ ها و بی صدا بودن اتاق نشان دهنده ی شروع برنامه ی خواب می باشد.

یک داستان قبل از خواب بخوانید

کودکتان عاشق این است که با شما داستان بخواند. از این حس کودکتان استفاده کنید.داستان خوانی به او کمک می کند تا اولین قدم ها را در جهت رشد مهارت های زبانی خود بردارد.

آهنگ بخوانید

لالایی روشی امتحان شده و آزمایش شده برای کمک به کودک برای خوابیدن است. او عاشق شنیدن صدای شما خواهد بود و ملودی آرام و آرامش او را هنگام خواب راحت و آرام می کند. 

ماساژ کودک

بعضی از نوزادان از خوابیدن با لمس آرام یا ماساژ لذت می برند. چند بار اول ممکن است بخواهید فقط پاهای کودک خود را ماساژ دهید ، تا زمانی که او به ماساژ عادت کند. 

پخش موزیک

یک لیست پخش از لالایی ها ، موسیقی کلاسیک یا سایر موارد مورد علاقه کودکان برای پخش کودک خودتان طبق برنامه خواب کودک در نظر بگیرید. موسیقی بدون کلام نیز می تواند برای این امر مفید باشد. اگر در خانه ی خود نباشید می توانید از این روال نیز استفاده کنید.