تشخیص جنسیت جنین با 4 روش

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

داستانهای زیادی برای همسران قدیمی وجود دارد که ادعا می کنند که تشخیص جنسیت جنین را امکان پذیر می کند. احتمالاً از شنیدن اینکه هیچ یک از این افسانه ها اثبات نشده شگفت زده نخواهید شد. بنابراین با نوع ضرباتی که کودک می زند و یا علاقه ی شما به غذاهای شور یا شیرین پیش بینی دقیقی صورت نمی گیرد.

یک نظریه مشهور این است که ضربان قلب دختران نسبت به پسران بیشتر است. بنابراین ممکن است به شما گفته شود که شنیدن ضربان قلب سریع به این معنی است که شما در انتظار دختر هستید. با این حال ، هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

افسانه کلاسیک دیگر نظریه جمجمه است. این نشان می دهد اگر روی تصویر سونوگرافی خود یک سر مخروطی و فک گرد دارید ، به احتمال زیاد دختر دار خواهید شد. متناوباً، یک فک مربع شکل و پیشانی شیب دار نشان دهنده ی وجود پسر است. با این حال هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

 

فقط چهار روش وجود دارد که می توانید به تشخیص جنسیت جنین در حین بارداری به طور قطع دریابید:

  • اسکن سونوگرافی

رایج ترین راه برای تشخیص جنسیت جنین، اسکن اولتراسوند 20 هفته ای شماست (اسکن آنومالی). این سونوگرافی معمولاً بین هفته های 18 تا 21 بارداری ارائه می شود. البته گاهی اوقات، یافتن جنسیت در اسکنهای ناهنجار امکان پذیر نیست. اگر کودک شما در وضعیت نامناسبی دراز کشیده است ، یا زیاد جابجا شود، ممکن است سونوگرافی شما نتواند نتیجه را به خوبی نشان دهد. البته بعضی از بیمارستانها سیاستی درمورد آشکار نکردن جنسیت کودکان دارند. اگر در اسکن سونوگرافی نتوانستید جنسیت را بدانید و یا اگر نمی توانید صبر کنید ، ممکن است در نظر داشته باشید که برای اسکن خصوصی هزینه کنید. معمولاً از حدود 16 هفتهگی با سونوگرافی می توان  جنسیت کودک را تشخیص داد.

اگر می خواهید برای اسکن خصوصی بروید ، کاملاً به خود شما بستگی دارد ، اما برخی از کارشناسان توصیه می کنند که این کار را نکنید. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن انجام سونوگرافی برای شما و کودک شما وجود ندارد ، اما به نظر می رسدبهتر است تعداد اسکن های خود را به حداقل برسانید.

تشخیص جنسیت جنین
تشخیص جنسیت جنین با 4 روش
  • تست غربالگریNIPT

NIPT یک آزمایش خون ساده است که خطر ابتلای نوزاد به یک بیماری ژنتیکی را تخمین می زند. این آزمایش می تواند تشخیص جنسیت جنین را از حدود نه هفته بارداری تشخیص دهد. برخی از شرکت های خصوصی آزمایش NIPT یا حتی آزمایش خون ساده تری را ارائه می دهند که فقط جنسیت کودک شما را بررسی کنند.این آزمایش قابل اعتماد هست ، اما ممکن است بسیار گران قیمت باشند ، بنابراین ممکن است ترجیح دهید تا اسکن 20 هفته ای خود صبر کنید.

  • آمنیوسنتز

آمنیوسنتز آزمایشی است که به برخی از خانم ها در دوران بارداری پیشنهاد می شود تا بررسی کنند که آیا کودک آنها یک بیماری ژنتیکی جدی مانند سندرم داون دارد یا خیر. آمنیوسنتز تنها در صورتی به شما پیشنهاد می شود که اسکن یا آزمایش قبلی احتمال ابتلا به بیماری ژنتیکی در کودک شما را  نشان دهد یا سابقه خانوادگی بیماری ارثی وجود داشته باشد.

آمنیوسنتز از هفته 15 بارداری قابل انجام است. پزشک شما با استفاده از یک سوزن یک نمونه کوچک از مایع آمنیوتیک را با دقت از رحم شما خارج می کند. سپس نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

حتی اگر آمنیوسنتز به شما پیشنهاد شود، در بیشتر موارد جنسیت کودک مشخص نخواهد شد. این آزمایش معمولاً فقط برای یافتن ناهنجاریهای ژنتیکی استفاده می شود. جنسیت کودک خود را تنها در صورت اطلاع از خطر ابتلا به یک بیماری ژنتیکی که فقط یک جنس را تحت تأثیر قرار دهد ، مانند “سندرم ترنر”  که فقط دختران را درگیر می کند ، خواهید یافت.

تصور می شود که ممکن است خطر سقط جنین پس از عمل آمنیوسنتز کمی افزایش یابد. پزشکان از علت آن مطمئن نیستند ، اما ممکن است به دلیل عواملی مانند عفونت ، خونریزی یا آسیب کیسه آمنیوتیک در طول عمل ایجاد شود.

 

  • نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

CVS آزمایشی برای شرایط جدی ژنتیکی است. این کار معمولاً بین 11 هفته تا 14 هفته انجام می شود و نیاز به یک پزشک است که با استفاده از یک سوزن خوب یک قطعه کوچک از جفت را با دقت از بین می برد تا آزمایش کند.

CVS خطر سقط جنین را به همراه دارد ، بنابراین تنها در صورتی که خطر ناهن وجود داشته باشد به شما پیشنهاد می شود. و جنسیت کودک خود را تنها در صورتی متوجه خواهید شد که احتمال ابتلا به این بیماری که فقط یک جنس را تحت تأثیر قرار دهد وجود داشته باشد.