یبوست بعد از بچه دار شدن

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

درمان یبوست بعد از زایمان

 احتمالاً آخرین چیزی که بعد از تولد نوزاد می خواهید با آن روبرو شوید، یبوست بعد از زایمان است. یبوست پس از زایمان از شایع ترین مشکلات می باشد. مراحلی وجود دارد که می توانید برای رفع یبوست پس از بارداری انجام دهید ، از جمله نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن مقدار زیادی فیبر ، میوه و سبزیجات.

چرا بعد از تولد دچار یبوست می شوم؟

تقریباً طبیعی است که چند روز پس از تولد فرزند ،دچار یبوست شوید. حداقل یک چهارم مادران پس از زایمان یبوست دارند. اگر فرزندتان در بیمارستان متولد شده است، شاید احساس نکرده اید که از توالت در آنجا استفاده کنید. همچنین طبیعی است که در صورت داشتن بخیه و کبودی ، از راه رفتن بترسید. همه ی این مسائل نشان دهنده ی این هست که بعد از زایمان دچاز یبوست خواهید شد.

قبل از درمان یبوست بعد از زایمان بهتر است بدانید که سیستم گوارش شما بعد از بارداری نیاز به بهبود خواهد داشت. مقادیر بالای پروژسترون در دوران بارداری و وزن کودک روی روده ها ، سیستم هضم را کند می کند. علاوه بر این ، سیستم گوارشی شما در حین زایمان به طرز چشمگیری کند می شود. اگر در دوران زایمان داروهای افیونی برای تسکین درد مانند پتیدین یا دیامورفین داشته اید ، ممکن است روی روده های شما تأثیر بگذارد. صدمه به لگن در هنگام تولد ممکن است مشکل پوستی را برای شما ایجاد کند.

  • به احتمال زیاد مشکل یبوست خواهید داشت اگر:

  • تیم پزشکی شما از ابزارهایی مانند پنس برای کمک به شما در زایمان استفاده کردند.
  • شما نوزادی با وزن بیش از 4.5 کیلوگرم (9 پوند 14 اونس) به دنیا آوردید.
  • شما قرص آهن می خورید ، که می تواند باعث یبوست شود.
  • شما در حین زایمان پارگی درجه سه یا درجه چهار داشتید.

اگر بعد از بارداری یبوست داشته باشم ،در صورت مدفوع کردن درد خواهد داشت؟

اگر زایمان واژینال داشته باشید ممکن است احساس زیادی نداشته باشید ، زیرا ممکن است ناحیه بین واژن و مجرای پشت (پرینه) کاملاً بی حس شود. این به این دلیل است که اعصاب داخل و اطراف واژن شما کشیده شده اند.

اگر بخیه زده اید ، در اطراف پرینه و مقعد درد خواهید داشت.در این صورت نیز مدفوع خود را به بعد موکول نکنید چرا که باعث یبوست و درد بیشتر خواهد بود.

اگر در هنگام تولد پارگی شدید داشته باشید ، ماما به شما نرم کننده مدفوع می دهد تا کار را برای شما آسان تر کند و از زخم شما محافظت کند. برای مدفوع کردن به روده های خود فشار نیاورید چرا که باعث می شود بهبودی شما کند تر شود.

بسیاری از مادران جدید نگران انجام مدفوع هستند. با این حال ، نگرانی ممکن است باعث بدتر شدن یبوست شود ، زیرا باعث می شود به جای آرامش انجام این عمل سخت تر شود.

هنگامی که در توالت هستید ، سعی کنید آرام باشید و کارها را با عجله نکنید. با خواندن مجله یا کتاب ، گوش دادن به پادکست یا جلب توجه در شبکه های اجتماعی ، حواس خود را پرت کنید.

درمان یبوست بعد از زایمان چگونه خواهد بود؟

  • بعد از به دنیا آوردن فرزندتان به سرعت و به طور منظم شروع به خوردن و آشامیدن کنید و سعی کنید بلند شوید و حرکت کنید.
  • نوشیدن مایعات باعث می شود بدن شما نرم و راحت تر شود. بخشهای بیمارستان می توانند بسیار گرم باشند ، بنابراین بدن شما می تواند به راحتی کم آب شود بدون اینکه متوجه شوید.
  • در حالت ایده آل ، بین 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید. اگر شیر می دهید ، احساس تشنگی می کنید ، بنابراین حتماً یک نوشیدنی مفید بخورید.
  • از غذاهای حاوی فیبر بالا ، از جمله سبوس دار ، میوه و سبزیجات استفاده کنید. آب میوه هایی که از سیب و انگور تهیه می شوند می توانند یبوست را تسکین دهند. این میوه ها سرشار از سوربیتول هستند که یک ملین طبیعی است.

  • فعال بودن به کاهش یبوست کمک می کند. در بخش ، یا در اطراف خانه خود پیاده روی کوتاه کنید. نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی باعث بروز یبوست می شود. همچنین به جای اینکه به سمت مبل بروید ، بعد از خوردن چیزی برای خوردن ، به حرکت کمک می کند.

    درمان یبوست بعد از زایمان
    درمان یبوست بعد از زایمان

    بهترین پوزیشن برای مدفوع

چگونه می توانم از بروز یبوست بعد از زایمان جلوگیری کنم؟

هنگامی که یبوست شما کاهش یافت ، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن آن انجام دهید. در اینجا چند نکته برای درمان یبوست بعد از زایمان  آورده شده است:

  • داروهایی با عوارض جانبی یبوست مصرف نکنید. این شامل برخی از مسکن ها مانند کدئین است ، بنابراین از ماما ، پزشک عمومی خود راهنمایی بخواهید.
  • وعده های غذایی منظم را که حاوی مقدار زیادی غلات سبوس دار ، میوه و سبزیجات است ، بخورید و حدود هشت تا 10 لیوان مایعات در روز بنوشید.
  • سعی کنید هر روز کمی ورزش کنید.