دلایل اسهال نوزاد | چگونه می توان تشخیص داد که کودک من اسهال دارد؟

دلایل اسهال نوزاد

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی
امکان اسهال کودک گاه بی گاه طبیعی است، به خصوص اگر از شیر مادر تغذیه کند. نوع دسشویی کردن هر نوزادی متفاوت است و آنچه “طبیعی” محسوب می شود می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد.
کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است بدون هیج دلیلی دچار اسهال شوند. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه شده یا خوردن مواد جامد را شروع کرده است ، انجام این عمل سه بار در هفته نیز جای نگرانی ندارد.
گرچه فقط شما می دانید که چه چیزی برای کودک شما واقعاً طبیعی است. اگر او بیشتر از حد معمول در حال دفع مدفوع است ، یا مدفوع او بسیار آبکی تر از حد طبیعی است ، این عامل می تواند نشانه اسهال باشد. برای نوزادان بزرگتر که مواد جامد را شروع کرده اند ، بیش از سه بار دفع در روز به طور کلی یک نشانه است.

دلایل اسهال نوزاد

اگر کودک شما اسهال دارد ، به احتمال زیاد به دلیل عفونت ویروسی است .با این حال، عوامل دیگری نیز در این مورد دخیل هستند. برخی از مهمترین دلایل اسهال در نوزادان عبارتند از:

عفونت ویروسی:

سیستم ایمنی کودک شما هنوز در حال توسعه است، به ویژه در برابر ویروس های اطراف آسیب پذیر است. رایج ترین مشکل در کودکان خردسال ، ویروسی به نام روتاویروس است.

با این حال ، واکسن روتاویروس (در 8 هفته و 12 هفته ارائه می شود) میزان بروز روتاویروس را در انگلستان به طرز چشمگیری کاهش داده است. اگر کودک شما این واکسیناسیون ها را انجام داده باشد ، هنوز هم ممکن است ویروس روتاویروس داشته باشد ، اما احتمال جدی بودن آن بسیار کمتر است.

علائم روتاویروس عبارتند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • شکم
  • درد تب

هیچ دارویی برای کمک به کودک شما در بهبودی از روتاویروس وجود ندارد.

اگرچه ، هرگونه درمانی در به حداقل رساندن علائم بیماری وی کمک می کند متقابلاَ  سیستم ایمنی بدن او با ویروس مبارزه می کند. در طی چند روز اکثر کودکان به تنهایی بهتر می شوند. اما اگر در مورد علائم کودک خود نگرانی دارید ، به خصوص اگر کودک علائمی از کمبود آب بدن را نشان می دهد ، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

در زمستان، نورو ویروس یکی دیگر از دلایل عمده اسهال است. علائم نورو ویروس همان روتاویروس است و با همان روش درمان می شود.

اگر کودک شما تحت تاثیر آب و هوا قرار گیرد به عنوان مثال درگیر ویروس با علائم شبیه آنفلوانزا شود، ممکن است دچار اسهال شود در حالی که سیستم ایمنی بدن با آن مقابله می کند.

دلایل اسهال نوزاد | پیک ناردانام | سلامت و زیبایی
دلایل اسهال نوزاد | چگونه می توان تشخیص داد که کودک من اسهال دارد؟ امکان اسهال کودک گاه بی گاه طبیعی است، به خصوص اگر از شیر مادر تغذیه کند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی هنگامی اتفاق می افتد که شیر یا غذای کودک شما حاوی باکتری ها باشد مانند سالمونلا. اگر کودک شما از شیرخشک تغذیه می کند ، اگر بطری ها و پستانک های او به درستی شسته نشده باشند یا شیر خشک که طبق دستورالعمل تهیه نشده است ، می تواند باعث مسمومیت غذایی شود که از دلایل اسهال نوزاد می باشد. اگر کودک از مواد جامد تغذیه می کند، می تواند با خوردن غذایی آلوده به باکتری دچار بیماری شود.

آلرژی

اگر کودک شما نسبت به چیزی که خورده است حساسیت داشته باشد، یا شما در زمان شیردهی آن موارد را خورده باشید ممکن است دچار اسهال شود. شایع ترین مواد آلرژی زا  عبارتند از شیر ، تخم مرغ ، گندم ، آجیل ، دانه ها ، ماهی و صدف است.

یک واکنش آلرژیک معمولاً ظرف چند دقیقه یا چند ساعت پس از خوردن یا نوشیدن ماده حساسیت زای احتمالی اتفاق می افتد. اگر کودک شما واکنشی مانند بثورات یا خارش چشم ، بینی و گلو داشته باشد نشان می دهد که کودکتان دچار بیماری شده است و از  دلایل اسهال نوزاد آلرژی وی می باشد.

با این حال ، اگر کودک شما بعد از اولین باری که به او غذای جدیدی می دهید ، اسهال دارد ، تا زمانی که فرصت صحبت با یک متخصص بهداشت را نداشته باشید ، از دادن دوباره آن خودداری کنید.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند تعادل باکتری های روده کودک شما را تحت تأثیر قرار دهند ، که گاهی اوقات منجر به اسهال می شود. اگر شک دارید که آنتی بیوتیک ها می توانند باعث بروز اسهال در کودک شما شوند ، مهم است که به او دارو بدهید.

دلایل اسهال نوزاد | پیک ناردانام | سلامت و زیبایی
دلایل اسهال نوزاد | چگونه می توان تشخیص داد که کودک من اسهال دارد؟ امکان اسهال کودک گاه بی گاه طبیعی است، به خصوص اگر از شیر مادر تغذیه کند.

ایمن سازی

برخی از نوزادان ممکن است پس از انجام واکسیناسیون های خاص دچار اسهال شوند. البته این مورد خفیف بوده  و باید ظرف چند روز برطرف شود.

عفونت های انگلی

نوزادان همچنین می توانند به اسهال مبتلا شوند که به دلیل استفاده از آب آلوده به انگل می باشد. 

آیا دندان درآوردن باعث اسهال می شود؟

بسیاری از والدین تصور می کنند که دندان در آوردن به نحوی باعث اسهال نوزادان می شود. با این حال ، شواهد کمی وجود دارد که بتواند ارتباط بین دندان در آورد و اسهال را نشان دهد.

برخی از اسهالها ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین حتی اگر متقاعد شده اید که اسهال کودک شما ناشی از چیز مشخصی است ، عاقلانه است که برای درمان آن نکات زیر را دنبال کنید.