شنوایی انتخابی کودک و راهکارها

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

آیا کودک شما شنوایی انتخابی دارد؟ اینها علایم هشدار دهنده ای هستند که حتما باید به آنها توجه نمود. در این مقاله به بیان راهکارهایی برای حل مشکل شنوایی انتخاب کودک می پردازیم.

 

آیا برخی مواقع نگران می شوید که کودکتان مشکل شنوایی دارد؟  این عمل شاید به دلیل انتخاب مسائلی باشد که کودکتان دوست دارند بشنوند.

شنوایی انتخابی فرایندی است که بوسیله ی آن صدا و نویز های پس زمینه فیلتر شده و اطلاعاتی که برای ما مهم است را می شنوییم. شنوایی انتخابی پدیده ی مفیدی است اما اگر مغر بیاموزد پیام هایی که برایش مفید است را نیز فیلتر کند مشکل ساز خواهد شد.

“گاهی خانواده ام شوخی می کنند که من صحبتهای دیگر را در اتاق نمی شنوم ولی صدای باز کردن یک شکلات در اتاق دیگر را می توانم بشنوم” واضح است این مورد کاهش شنوایی نیست بلکه توانایی در فیلتر کردن صداهای هست که علاقه ای به شنیدن آن نداریم.

 

شنوایی انتخابی چیست؟

شنوایی انتخابی توانایی مغزی شما است که برخی صداهای پس زمینه را فیلتر کرده و توانایی شنیدن صداهای مورد علاقه خود را دارد. شنوایی انتخابی تاثیر یه سزایی در موفقیت فردی در محیط های شلوغ دارد. اگر تا به حال در یک مهمانی شلوغی بوده اید که توانسته اید به مکالمه ی خود به راحتی ادامه دهید یا اگر می توانید صدای گریه ی کودک خود را در زمین بازی و میان چندین کودک تشخیص دهید، شما قبلا شنوایی انتخابی را تجربه کرده اید.

در واقع برخی ار افراد بسیار با استعداد هستند. آنها می توانند بسیار با تمرکز باشند و تنهای صداهای خیلی خاص را در محیط های شلوغ بشنوند.

البته ما می خواهیم کودکانمان زمانی که بزرگ می شوند بتوانند در سالن های شلوغ صدای استاد خود را بشنوند و یا هشدارهای احتمالی را بشنوند تا از خطرات احتمالی در امان باشند. همه ی اینها مزایای شنوایی انتخابی است ولی اگر در این مورد مشکلی ایجاد شود چه باید کرد؟؟

 

آیا کودک من شنوایی انتخابی دارد؟

شنوایی انتخابی زمانی مشکل زا خواهد شد که به صورت معکوس عمل کند. اگر شخصی در میان اصوات غیر ضروری و زیاد، صداهای ضروری و مهم را فیلتر کند، در جهت موفقیت گام بر خواهد داشت. این امر بیشتر برای کودکانی رخ می دهد که در مورد مساله های خود ایده های خاصی دارند. بعضی از بچه ها به بازی های ویدیویی و شیرینی اعتیاد دارند ، در حالی که بعضی دیگر به سادگی شیفته ژانر یا ورزشی خاص هستند.

اینها لزوماً علایق بدی نیستند اما اگر این علایق مانع از پیروی کودکان از قوانین و دستورالعمل ها شود، در روند تربیت کودک مشکل ایجاد خواهد شد. اگر فکر می کنید که کودک شما مشکل شنوایی دارد می تواند در اوایل با كاهش شنوایی یا وزوز گوش (زنگ گوش) همراه باشد و نیاز به  آزمایش شنوایی  الزامی است.

البته این مشکل می تواند یک اختلال حسی و یا به دلیل کمبود توجه باشد، مخصوصا اگر فرزندتان چندین وظیفه را هم زمان انجام دهد. در این حالت سمعک راه حل مشکل نخواهد بود. علائم کاهش شنوایی ، وزوز گوش ، اختلال کمبود توجه و شنوایی انتخابی می تواند با هم همپوشانی داشته باشد ، بنابراین مهم است که برای رد این احتمالات به یک شنوایی سنج مراجعه کنید.

کاهش شنوایی و مشکلات دیگر را منتفی کنید

اگر شما به شنوایی انتخابی کودک خود مشکوک هستید این مورد را نیز در نظر بگیرید که شاید کودک شما واقعا مشکل شنوایی دارد. اولین قدم معاینه گوش و شنوایی ستجی می باشد. ممکن است در گوش کودک شما موم جمع شده باشد که باعث کاهش شنوایی شود و نیاز به تمیز کردن گوش وجود دارد. کاهش شنوایی زودرس ممکن است از دلایل دیگر بروز مشکل شنوایی در کودکان باشد. با یک تست شنوایی ساده ، کاهش شنوایی احتمالی مشخص می شود. مدارس معمولاً هر چند سال یکبار تست شنوایی را به عنوان ابزاری برای غربالگری انجام می دهند ، اما اگر مشکوک به مشکل شنوایی هستید می توانید از پزشک متخصص اطفال یا شنوایی سنج کمک بخواهید.

برخی از افراد دچار وزوز گوش یا صدای زنگ گوش می شوند که مانع از شنیدن صحیح آنها می شود. وزوز گوش ممکن است به طور متناوب اتفاق بیفتد ، به این معنی که گاهی اوقات صدای زنگ رخ می دهد ، در حالی که در زمان های دیگر ، اینگونه نیست. یک کودک دو ساله ممکن است نتواند موضوعی از این قبیل را بیان کند ، اما اگر کودک بزرگتر صدای زنگ یا بوق را توصیف کرد ، آن را جدی بگیرید.

افراد با شنوایی انتخابی توانایی فیلتر کردن اطلاعات غلط را دارند. شنوایی انتخابی توانایی برجسته ای است چرا که کودکتان برخی اطلاعات را می شنود و در عین حالی که به بقیه بی اعتنایی می کند. اگر به نظر می رسد فرزند شما قادر به شنیدن یا تمرکز بر روی هر چیزی نیست ، این می تواند اختلال کمبود توجه یا اختلال پردازش حسی باشد. این مسائل مخصوص قشر شنوایی نیستند و حواس متعددی را تحت تأثیر قرار می دهند.

 

چگونه به کودک با شنوایی انتخابی کمک کنیم

اگر کودک شما با شنوایی انتخابی دست و پنجه نرم کند ، چند روش وجود دارد که می توانید به او کمک کنید.

به نکات زیر توجه کنید:

1: قبل از صحبت توجه کودک خود را جلب کنید

زمانی که می خواهید چیزی به کودک خود بگویید با او فیس در فیس صحبت نمایید. زمانی که کودک چهره شما را می بیند توجه اش به شما جلب می شود. همچنین از لمس فیزیکی برای جلب توجه او استفاده کنید. دست خود را روی بدن کودک قرار دهید قبل از اینکه موضوع خود را مطرح کنید. سعی کنید از یک رویداد چند حسی استفاده کنید. هرچقدر از طریق حسی با کودک خود بیشتر در ارتباط باشید احتمالا توجه شنیداری او نیز بالاتر خواهد بود.

2: توضیحات ساده مطرح نمایید

وقتی نوبت به راهنمایی می رسد ، هرچه کلمات کمتری استفاده کنید ، بهتر است. توضیحات طولانی یا سخنرانی ها برای کودکان مفید نیست چرا که  دامنه توجه آنها کوتاه است و به دستورالعمل های بسیار خاصی نیاز دارند.

3: حواس پرتی کودکان را کاهش دهید

برخی از کودکان ممکن است درگیر مسائلی باشند که باعث ایجاد شنوایی انتخابی در آنها گردد. در این زمان باید عواملی که باعث ایجاد حواس پرتی در کودکان می شود را کاهش داد.

4:به کودکان خود گوش فرا دهید

غالباً بزرگسالان صدای کودکان را فیلتر می کنند! زندگی بسیار شلوغ است و کودکان بسیار پر حرف هستند. اما نکته ی مهم این است که کودکان همواره به ما توجه می کنند و از ما می آموزند. سعی کنید مهارت های خوب شنیداری را الگوی خود قرار دهید و واقعاً با فرزندان خود به روشی محترمانه برخورد کنید. زمانی که با شما صحبت می کنند هر کاری که انجام می دهید را متوقف کنید و تماس چشمی با آنها برقرار کنید و سر تکان دهید. به جای”اوهوووووم” از کلمات معنی دار استفاده کنید. در مواقعی نمی توانیم همه ی کارهای خود را متوقف کنیم و گوش دهیم. در آن لحظات سعی کنید از عبارتی مانند “الان سرم شلوغه بعد از تموم شدن اتو کردن لباسا به حرفات گوش می دم” استفاده کنید.