غذاهای ممنوعه زنان باردار؛ آیا غذاها و نوشیدنی هایی وجود دارد که در دوران بارداری نباید مصرف کنم؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

آیا غذاها و نوشیدنی هایی وجود دارد که در دوران بارداری نباید مصرف کنم؟

بله ، مواد زیر جزو غذاهای ممنوعه زنان باردار می باشد :

  • شیر و پنیر غیر پاستوریزه و پنیرهای کپک زده. این محصولات ممکن است حاوی یک باکتری خطرناک به نام لیستریا باشند. از مصرف پنیرهایی که پوسته ی  آنها سفید است و یا پنیرهایی با رگه ای آبی خودداری کنید.
  • گوشت های خام یا نیمه پخته ممکن است حاوی انگلی باشند که باعث توکسوپلاسموز می شود، بیماری که می تواند باعث عوارض هنگام تولد نوزاد شود. غذاهای نیمه آماده ممکن است منبع دیگری برای بیماری باشد، بنابراین همیشه آنها را کاملاً بپزید.
  • صدف خام و میگو ممکن است حاوی باکتری و ویروس باشد. از خوردن سوشی های خام نیز باید خودداری شود، زیرا ممکن است حاوی کرم های انگلی باشد. بیشتر سوشی های فروخته شده در مغازه ها بی خطر هستند ، اما بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید. مصرف ماهی دودی در دوران بارداری بی خطر است.

  • از خوردن تخم مرغ های خام یا نیمه پخته خودداری کنید. برخی از تخمها می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند ،بهتر است از تخم مرغ هایی استفاده کنید که که شماره بهداشت دارند. برای غذاهای تهیه شده از تخم مرغ خام، مانند سس مایونز خانگی ، بهتر است از تخم مرغ های تاریخ دار استفاده شود.

  • کوسه ، شمشیر ماهی و مارلین حاوی مقادیر جیوه ای نا امن هستند که می تواند سیستم عصبی کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. تن ماهی حاوی مقداری جیوه است ، بنابراین بهتر است هر هفته بیش از دو تن ماهی مصرف نشود.

  • از خوردن جگر سیاه و فراورده های مربوط به جگر سیاه باید خود داری کرد. جگر سیاه ممکن است حاوی مقادیر زیادی رتینول باشد،رتینول شکل حیوانی ویتامین A است. مقدار زیادی از این مواد برای کودک در حال رشد مضر است.

مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مضر می باشد. این مقدار کافئین برابر با حدود دو لیوان چای یا قهوه فوری است. نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا نیز حاوی کافئین هستند ، بنابراین هنگام انتخاب نوشیدنی به این موارد دقت کنید.

برخی تحقیقات نشان داده است که غذاهای نشاسته ای اگر بیش از حد پخته شوند و تغییر رنگ یابند با وزن کم  نوزاد هنگام تولد در ارتباط خواهد بود. دلیل اصلی این مشکل به دلیل تولید ماده ای به نام اکریل آمید می باشد که در صورت بیش از حد پختن موادی مثل سیب زمینی و نان تولید می شود.

برای اطمینان از اینکه آکریل آمید حاصل از غذا برای نوزاد متولد شده شما خطری دارد ، تحقیقات بیشتری لازم است. با این حال ، کاهش آکریل آمید در رژیم غذایی آسان است ، بنابراین فکر می کنم رعایت رژیم مربوط به آکریل آمید برای زنان باردارکار عقلانی است.

  • غذای نشاسته ای را بیش از حد نپزید.
  • سیب زمینی و چیپس را به حدی سرخ کنید که رنگ آن قهوه ای نشود. همچنین به هنگام گرم کردن نان تست رنگ آن تیره تر نگردد.
  • سعی کنید از غذا های آماده و فراوری شده استفاده نکنید.

سیب زمینی ها را در جای تاریک، خنک و خشک نگهداری کنید، ولی سیب زمینی ها را در یخچال نگهداری نکنید. قرار دادن آنها در یخچال می تواند میزان قند موجود در آنها را افزایش دهد ، که در هنگام پخت ، تفت دادن یا سرخ کردن منجر به افزایش سطح آکریل آمید می شود.

غذاهای ممنوعه زنان باردار
غذاهای ممنوعه زنان باردار

آیا رژیم گرفتن در دوران بارداری بی خطر است؟

رژیم گرفتن در دوران بارداری می تواند به شما و کودک در حال رشد آسیب برساند. برخی از رژیم های غذایی می توانند موادی مانند آهن ، اسید فولیک و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم را در بدن شما کم کنند. به یاد داشته باشید، افزایش وزن علامت مثبتی است که نشان می دهد شما بارداری سالمی دارید. تا زمانی که غذاهای تازه و مفید می خورید و اضافه وزن پیدا می کنید ، فقط آرام باشید. شما قرار است چاق تر شوید! اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشتید ، از پزشک عمومی یا مامای خود در مورد مدیریت وزن خود در دوران بارداری بیشتر راهنمایی بخواهید.


در بارداری چقدر وزن اضافه خواهم کرد؟!

مشخص کردن این موضوع کار سختی است، زیرا این امر به موارد زیادی بستگی دارد ، از جمله اینکه وزن شما قبل از بارداری چقدر بوده است. میانگین افزایش وزن بارداری در زنان باردار بین 10 کیلوگرم و 12.5 کیلوگرم (22 پوند تا 26 پوند) است. البته در سه ماهه دوم و سوم بیشترین افزایش وزن را تحمل خواهید کرد.

کودک در حال رشد ، جفت و مایع آمنیوتیک ، مقدار زیادی از افزایش وزن بارداری شما را تشکیل می دهند. شما همچنین مقادیر بیشتری مایعات را برای تقویت سیستم خون خود ذخیره می کنید و چربی ها رادفع می کنید تا به بدن کمک کند شیر مادر را برای نوزاد شما تولید کند.

در اواسط بارداری ممکن است اشتهای شما مانند قبل از بارداری و یا بیشتر نیز گردد. در اواخر بارداری اشتهای شما بیشتر خواهد شد. بهترین روش ، خوردن متعادل غذاها و انجام فعایت های روزانه می باشد. به این ترتیب همزمان با رشد کودک ، وزن شما با سرعت ثابت و سالم افزایش می یابد.

به دلیل بارداری لازم نیست زنان باردار همه غذاهای مورد علاقه خود را کنار بگذارید. اما سعی کنید غذاهایی که سرشار از چربی ، نمک و قند هستند را محدود کنید. میان وعده های سالم راه خوبی برای حفظ سطح انرژی هستند ، به خصوص اگر می توانید از  وعده های غذایی کوچک استفاده کنبد.

به جای خوردن بستنی و یا چیپس، سعی کنید غذای سالم تری مانند میوه و ماست و …. مصرف کنید. اما اگر خوراکی های نا سالم هم استفاده کردید دچار عذاب وجدان نشوید. برای داشتن تغذیه سالم ، بهتر است برنامه و رژیم خود را به صورت سه ماهه تنظیم کنید.همچنین مصرف سبزی و میوه خود را افزایش دهید.