قنداق نوزاد؛ باید ها و نباید ها

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

قنداق نوزاد؛ باید ها و نباید ها

قنداق کردن از جمله عواملی است که باعث ایجاد حس امنبت در نوزاد می شود. همچنین از حرکتهای بی جایی که در خواب توسط کودک انجام می شود جلوگیری می کند. برخی از کودکان در خواب بسیار پر تحرک می باشند که قنداق از حرکتهای پرتابی آنها نیز جلوگیری می نماید.

قنداق فشار ناچیزی را در اطراف بدن کودک شما ایجاد می کند که ممکن است به او احساس امنیت دهد. این احساس نمایانگر فشاری است که او یک بار در رحم مادر احساس کرده است. این عمل ممکن است به تشویق کودک شما برای خواب کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که بعضی از نوزادان از احساس قنداق شدن لذت نمی برند. کوچولوی شما به زودی به شما اطلاع می دهد!

قنداق کودک را به محض اینکه علائم توانایی غلت زدن به پهلو یا شکم را نشان داد ، متوقف کنید. اگر او قنداق باشد ، ممکن است نتواند خودش را برگرداند. این ممکن است نفس کشیدن را برای او دشوار کند و خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد. کودک خود را همیشه رو  به پشت بخوابد.

برای قنداق نوزاد ، این نکات را دنبال کنید:

  1. ملافه یا پتویی را در یک سطح صاف بگذارید و همانند شکل آنرا شبیه یک لوزی بر روی زمین قرار دهید. گردن کودک خود را بر روی قسمت دو لایه پتو  قرار دهید.
  2. قسمت راست نوزاد را بپوشانید. دست راست نوزاد را کاملا صاف کنید. سپس قسمت اضافی را در پشت نوزاد قرار دهید تا کاملا صاف و یک دست در بیاید
  3. قسمت چپ نوزاد را بپوشانید. دست سمت چپ نوزاد را کاملا صاف کنید و گوشه ی پایینی را به سمت چپ نوزاد بکشید بطوریکه بتواند شانه او را پوشش دهد و به نحوی پتو را به سمت چپ شانه بکشید که نوزاد فضای ازادی برای تکان پاهایش داشته باشد.
  4. سمت چپ پتو را کاملا بر روی نوزاد بکشید و قسمت اضافی را در قسمت پشت قرار دهید.
قنداق نوزاد
قنداق نوزاد؛ باید ها و نباید ها


کودک خود را خیلی محکم قنداق نکنید ، زیرا این عمل ممکن است بر رشد جسمی او تأثیر بگذارد. همیشه اطمینان حاصل کنید که او فضای کافی برای حرکت پاها به سمت بالا و بیرون در باسن دارد. اگر خیلی محکم قنداق او را بچرخانید، در حالی که پاها را به هم فشار داده و صاف به سمت پایین قرار دارند ، احتمال دارد که لگن او دچار مشکل شود.

گردن یا صورت کودک خود را با ملافه نپوشانید و مطمئن شوید که بیش از حد گرم نمی شود. برای قنداق کردن از یک ملافه نازک استفاده کنید. دمای بدن او را مرتباً بررسی کنید تا از راحتی او اطمینان حاصل کنید. بیشترین کاربرد قنداق ایجاد حس امنیت کودک است. از قنداق به عنوان راهی برای گرم نگه داشتن کودک استفاده نشود.

در سه ماه اول تولد که سندروم مرگ ناگهانی در میان نوزادان بیشتر است به هیچ عنوان از قنداق استفاده نکنید. اجازه ندهید کس دیگری کار قنداق کودک شما را انجام دهد. اینکه کودک شما هر بار در قنداق خود چه مقدار بماند ، به خود شما بستگی دارد ، البته به شرطی که باسن و پاهای او فضای زیادی برای حرکت داشته باشد ، و او خوشحال و راضی به نظر برسد.

به دنبال نشانه های کودک خود باشید که چه زمانی قنداق کردن را متوقف کنید. حرکات و عکس العمل های کودک کاملا نشان دهنده ی زمان قنداق کردن و یا از قنداق گرفتن کودک می باشد.