ماکروزومی یا جنین بزرگ و مشکلات آن در زایمان

وزن متوسط ​​نوزاد تازه متولد شده حدود 3.5 کیلوگرم است. نوزادانی که هنگام تولد بیش از 4 کیلوگرم وزن دارند ، بزرگتر از حد متوسط ​​یا ماکروزومی هستند. اگر کودک بسیار بزرگی دارید ، وزن آن 4.5 کیلوگرم یا بیشتر است ، شما و کودک را در معرض خطر بیشتری از عوارض خاص قرار می دهد. اگرچه بسیاری از خانم ها نوزادان بسیار بزرگی را بدون هیچ مشکلی به دنیا می آورند ، اما نیاز به کمی کمک، معمول است.

چگونه می فهمم که بچه بزرگی دارم؟

دشوار است تشخیص دهید که کودک شما در حالی که هنوز در رحم شماست واقعاً ماکروزومی است یا خیر. فقط وزن هنگام تولد او این موضوع را تأیید می کند. بوسیله ی سونوگرافی می توانید اندازه ی تقریبی جنین را متوچه شوید. با این حال اندازه ی دقیق نیز با سونوگرافی مشخص نخواهد شد. بین اندازه ی واقعی و اندازه ی سونو حدود 10 درصد تفاوت خواهد بود.اگر قبلا بچه ی شما بزرگ باشد احتمال اینکه نوزاد بعدیتان نیز بزرگ باشد بالاست.

دلایلی که باعث بزرگ بودن کودک می شود؟

دلایل زیادی برای بزرگ بودن کودک شما وجود دارد. عامل اصلی این است که اگر خودتان اضافه وزن دارید یا چاق هستید. به همین دلیل بهتر است وزنی اضافه نکنید ، به خصوص اگر بارداری خود را با وزن مناسب شروع کرده اید. در صورت ابتلا به دیابت حاملگی هم امکان بروز ماکروزومی بالاست.

امکان اینکه مادران سن بالا نوزاد بزرگتری داشته باشد بیشتر است. اگر خودتان به هنگام تولد وزن بالایی داشتید احتمال اینکه نوزاد خودتان نیز بزرگ باشد نیز بیشتر است. جنسیت نیز تاثیر بالایی در اندازه کودک دارد. نوزادان پسر جثه ی بزرگتری نسبت به نوزادان دختر دارند.

حتی اگر تمامی موارد در شما صدق کند امکان این که کودکتان متوسط باشد هم وجود دارد.  پیش بینی دقیق ماکروزومی سخت است ، بیشتر نوزادان بزرگ از زنانی متولد می شوند که انتظار نمی رود بچه ای ماکروزومی داشته باشند. در واقعیت ، بسیاری از تغییرات وزن هنگام تولد نوزادان بدون توضیح باقی مانده است.

ماکروزومی
ماکروزومی یا جنین بزرگ و مشکلات آن در زایمان

آیا اندازه ی نوزاد تاثیری در زایمان می گذارد؟

زایمان واژینال برای نوزادان بزرگ کاملاً ممکن است. حدود دو سوم نوزادان بسیار بزرگ (4.5 کیلوگرم یا بیشتر) در انگلیس از طریق واژن به دنیا می آیند. با این حال ، برای برخی از زنان ممکن است این نوع زایمان مشکل باشد. قابل درک است که ممکن است زایمان طولانی تر شده و برای بیرون راندن کودک نیاز به کمک داشته باشید. در انگلستان ، تقریباً از هر شش نوزاد بسیار بزرگ ، یک زایمان کمکی به صورت واژینال به دنیا می آید.

پارگی در پرینه از عوارض شایع تولد نوزاد بزرگ است و برای برخی از مادران درد زیادی به همراه دارد. همچنین بعد از زایمان بیشتر در معرض خطر از دست دادن خون شدید هستید.

اگر پزشک اعلام کند که ممکن است زایمان طبیعی برایتان مشکل داشته باشد بهتر است زایمان سزارین داشته باشید. اگر مشکوک به داشتن یک نوزاد بزرگ باشید و به دیابت مبتلا باشید ،جریان متفاوت تر خواهد بود. تخمین پزشک شما درباره بزرگ بودن کودک شما به احتمال زیاد درست است. پزشک احتمالاً در هفته 38 سزارین را توصیه کند. این ممکن است برای شما و کودک شما ایمن تر باشد زیرا کودک شما زودتر و کوچکتر به دنیا می آید.

نوزادانی که دارای مادران مبتلا به دیابت هستند چربی بیشتری روی شانه های خود دارند. این امر به ویژه در مورد مادرانی که در کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته اند صادق است. یکی از مشکلات موجود در خصوص شانه هایی با چربی بیشتر دیستوشی شانه است.

بعد از بیرون آمدن سر نوزاد و قبل از خارج شدن تنه مکث کوچکی وجود دارد. در دیستوشی یا سخت‌زایی شانه این تاخیر طولانی‌تر از حالت عادی است و نوزاد برای تولد به کمک نیاز دارد. دیستوشی زمانی رخ می‌دهد که یکی از شانه‌های نوزاد پشت یکی از استخوان‌های شرمگاهی یا لگن مادر گیر کرده باشد. به این حالت دیستوشی شانه در نوزادان و یا گیر کردن شانه نوزاد در کانال زایمان گفته می شود.

با این حال ، پیش بینی آن دشوار است ، زیرا نیمی از نوزادان مبتلا به دیستوسی شانه دارای وزن طبیعی هستند. هرچه کودک شما بزرگتر باشد ، احتمال دیستوسی شانه بیشتر می شود ، به ویژه اگر شما دیابت دارید.

در صورت بروز دیستوسی شانه ، تیمی از ماماها و پزشکان آماده کمک به شما خواهند بود تا بهترین شانس زایمان طبیعی را داشته باشید. آنها به شما کمک می کنند تا در موقعیت مناسب قرار بگیرید و به شما می گویند چه زمانی باید فشار بیاورید. همچنین حرکات مختلفی وجود دارد که پزشک شما می تواند نوزاد شما را راحت کند. 

ماکروزومی
ماکروزومی یا جنین بزرگ و مشکلات آن در زایمان

آیا سلامت نوزاد من بعد از تولد تحت تأثیر قرار می گیرد؟

با این حال ، اگر نوزاد شما در هنگام تولد دچار دیستوسی شانه شده بود ، ممکن است پس از آن چند مشکل داشته باشد. دیستوسی شانه می تواند به اعصاب شانه و بازوی نوزاد آسیب برساند. این اتفاق در حدود 2 تا 16 درصد از نوزادانی که دیستوسی شانه دارند رخ می دهد.

در برخی موارد ، دیستوسی شانه می تواند میزان اکسیژن دریافتی نوزاد را به طور مختصر کاهش دهد. این یک عارضه بسیار نادر اما بالقوه جدی است ، زیرا ممکن است باعث آسیب مغزی نوزاد شما شود.

اگر پزشک مشکوک است که نوزاد شما تحت تأثیر قرار گرفته است ، ممکن است نوزاد شما را در یک پتوی مخصوص خنک کننده بپیچد تا دمای بدن او پایین بیاید. این می تواند به کاهش هرگونه آسیب دائمی به مغز کمک کند. مطمئن باشید 95 درصد از نوزادانی که از دیستوسی شانه متاثر شده اند کاملاً خوب هستند.

آیا می توانم از بزرگ بودن کودک خود جلوگیری کنم؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تغذیه سالم داشته باشید و در دوران بارداری فعال باشید. این به شما کمک می کند تا در محدوده سالم وزن خود را افزایش دهید ، خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهید.