مراحل نشستن نوزاد

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

آشنایی با مراحل نشستن نوزاد ، به کودک شما دید جدیدی در مورد دنیای خود و استقلال می دهد. کودک شما کم کم عضلات پشت ، شکم ، گردن و پاها را توسعه می دهد تا کم کم قوی شده و بتواند به صورت عمودی بنشیند.به تدریج اعضا با هم هماهنگ تر خواهد شد تا بتواند به راحتی بنشیند. زمانی که کودک بتواند با خوشحالی ،خودش بنشیند و بازی کند ، وقت آن است که کودک شروع به خزیدن ، ایستادن و راه رفتن نماید.

چه زمانی کودک من می تواند خودش بنشیند؟

کودک شما به تدریج بین سه ماه و نه ماهگی به طور مستقل نشستن را یاد می گیرد. عضلات مورد نیاز او برای استفاده از بدو تولد به تدریج رشد می کند و سرانجام در حدود شش ماهگی تا هفت ماهگی قدرت کافی برای نشستن به تنهایی در او نمایان می شود. اگرچه ممکن است به صورت متعادل قادر به نشستن نباشد و اگر به یک طرف خم شود یا به دنبال چیزی برود ، همچنان سقوط خواهد کرد.

تا زمانی که کودک شما حدوداً هشت ماهه است ، باید بتواند بدون هیچ حمایتی و یا اینکه شما به او کمک کنید ، به خوبی بنشیند و تعادل برقرار کند. تقریباً همه نوزادان تا نه ماهگی می توانند به تنهایی بنشینند.

چگونه کودک من نشستن را یاد می گیرد؟!

در حالی که تقریباً از روز اول می توانید با حمابت ،کودک خود را در حالت نشسته قرار دهید ، نشستن به طور مستقل از زمانی شروع می شود که کودک بتواند سر خود را کنترل کند. 

مراحل نشستن نوزاد:

سه ماه تا چهار ماه

عضلات گردن و سر کودک شما به سرعت تقویت می شوند. از این زمان به بعد ، او یاد می گیرد که وقتی روی شکم دراز کشیده است ، سر خود را بالا ببرد و نگه دارد. در مرحله بعدی ، او یاد می گیرد که چگونه خود را روی بازوها نگه دارد و با یک فشار کوچک سینه خود را از زمین بلند کند.

خزیدن نوزاد

پنج ماه تا شش ماه

کودک شما می تواند با حمایت به خوبی بنشیند ، سر خود را بالا نگه دارد و پشت خود را صاف نگه دارد. در این دوره کودک می تواند به صورتی بنشیند که پاهای خود را در کناره های خود دراز کرده و با دستهای خود از سقوط خود جلوگیری نماید. کودک شما ممکن است بتواند لحظه ای بدون کمک شما بنشیند. اطمینان حاصل کنید که برای تأمین حمایت در نزدیکی کودک خود بمانید یا برای جلوگیری از سقوط ، وی را با بالش محاصره کنید.

مراحل نشستن نوزاد
مراحل نشستن نوزاد| یکی از مهم ترین مراحل زندگی نوزاد توانایی او در نشستن می باشد.

هفت ماه تا هشت ماه

کودک شما ممکن است بتواند بدون پشتیبانی و به صورت صاف بنشیند. این کار دست او را برای جستجو آزاد می گذارد و او می آموزد که چگونه هنگام نشستن بچرخد و یک اسباب بازی را بردارد. در این مرحله حتی ممکن است از طریق دراز کشیدن روی شکم با فشار دادن روی بازوها بتواند به حالت نشسته قرار گیرد. تا هشت ماهگی ، احتمالاً بدون حمایت شما بتواند بخوبی بنشیند.

بعد از نشستن ، چه زمانی شروع به خزیدن می کند؟

هنگامی که کودک شما آموخت چگونه از حالت نشسته به جلو حرکت کند و روی دست و زانوی خود تعادل ایجاد کند ، او تقریباً آماده خزیدن خواهد بود. خزیدن مهارتی است که اکثر نوزادان تا یک سالگی به آن دست می یابند. این مهارت در هر نوزادی متفاوت می باشد. نوزادی ممکن است به محض شش ماه یا هفت ماهگی بتواند چهار دست و پا به جلو یا عقب حرکت کند. اما بیشتر نوزادان چند ماه  بعد از آن خزیدن را یاد نمی گیرند.

هنگامی که کودک شما قادر به خزیدن است ، او تمام وقت در حرکت خواهد بود و تصمیم دارد تمام قلمرو جذاب جدید را که اکنون برای او باز شده است ، جستجو کند. قبل از شروع کاوشگر کوچک ، سعی کنید خانه خود را تا حد ممکن امن کنید.

چگونه می توانم کودک خود را به نشستن تشویق کنم؟

با تشویق کودک برای بازی در حالت خوابیده روی شکم تا آنجا که ممکن است می توانید به یادگیری نشستن کمک کنید. سعی کنید با استفاده از اسباب بازی های پر سر و صدا یا کشیدن چهره های خنده دار و ایجاد صداها ، او را به حرکت به بالا تشویق کنید.

این عمل به تقویت عضلات سر ، شانه ، گردن و پشت او کمک می کند و به نوبه خود کنترل سر  برای نشستن را به او می دهد. در اینجا چند نکته  در خصوص مراحل نشستن نوزاد آورده شده است:

  • وقتی او برای اولین بار در حال یادگیری است ، با او روی زمین بنشینید و از بدن او محافظت کنید.
  • کودک باید استفاده از دستهای خود جهت نشستن را یاد بگیرد.
  • با قوی شدن در نشستن ، می توانید از او حمایت کمتری کنید.

  • به اندازه ای از او حمایت کنید تا بتواند عضلات شکم و کمر قویتر شوند.

مثل همیشه و به خصوص وقتی که او تازه در حال یادگیری نشستن است ، برای جلوگیری از سقوط کودک حتماً در کنار او باشید.

کودک من نه ماهه است و هنوز قادر به نشستن نیست. آیا باید نگران باشم؟

اگر کودک شما تا نه ماهگی نمی تواند به تنهایی بنشیند ، در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

همه نوزادان مهارت های متفاوتی دارند ، بعضی سریعتر از دیگران به این مهارتها می رسند و برخی دیرتر. اما اگر فکر می کنید فرزند شما آنطور که باید رشد نمی کند یا نگران چیزی هستید ، به غریزه خود اعتماد کنید. بهتر است زود اقدام کنید ، بنابراین با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

بهتر است توجه کنید که اگر کودک شما زود به دنیا آمده است (قبل از هفته 37 بارداری) ،  ممکن است کمی دیرتر از سایر نوزادان به این مرحله و سایر مراحل مهم برسد.