اپیدورال

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

اپیدورال معمولاً در هنگام زایمان برای تسکین درد استفاده می شود. تزریق بی حسی موضعی است و فقط با بی حس كردن قسمت خاصی از بدن شما عمل می كند. این بی حسی به نخاع شما تزریق می شود بنابراین در قسمت تحتانی بدن احساس درد یا احساس دیگری نخواهید داشت ، اما کاملاً هوشیار خواهید بود.

اپیدورال با دوز کم به این معنی است که شما هنوز می توانید راه بروید. یک عارضه جانبی احتمالی ، کاهش فشار خون است ، اما پزشک اطمینان حاصل می کند که این مورد کنترل می شود.

اپیدورال چیست؟

در این عمل، داروهای ضد درد از طریق یک لوله ریز به قسمت کوچک پشت شما منتقل می شوند. اپیدورال یک بی حس کننده موضعی است ، بنابراین همه بدن شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

متخصص بیهوشی برای کاهش سیگنال های دردی که در اطراف رحم و دهانه ی رحم ایجاد می شود این مسکن را تزریق می کند. تزریق به ستون فقرات باید توسط متخصص بیهوشی انجام شود.

در اکثر بیمارستان ها از اپیدورال با دوز کم که حاوی مخلوطی از داروها است استفاده می شود. به طور معمول ، این مخلوط از یک بی حس کننده موضعی و یک داروی تسکین دهنده افیونی تشکیل شده است. فقط در صورت وجود همراه می توانید از تخت بلند شوید، بایستید یا راه بروید.

آیا اپیدورال فقط در بیمارستان ها موجود است؟

بله. شما فقط می توانید در واحد زایمان بیمارستان های زنان و زایمان انجام دهید. شما نمی توانید آن را در خانه انجام دهید. واحدهای زایمان مجهز به اپیدورال ممکن است به طور شبانه روزی آنها را ارائه ندهند ، بنابراین اگر به فکر انتخاب اپیدورال هستید در این مورد سوال کنید.

اکثر خانم ها می توانند زایمان طبیعی بدون درد داشته باشند اما برای همه مناسب نیست. اگر از داروهای خاصی مانند داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید ، نمی توانید این تزریق را داشته باشید. متخصص بیهوشی قبل از انجام اپیدورال در مورد سلامتی شما و در صورت داشتن هرگونه شرایط پزشکی از شما سوال می کند.

در چه مرحله ای از زایمان باید اپیدورال انجام دهم؟

معمولاً در هر مرحله از زایمان می توانید اپیدورال داشته باشید. اما اکثر خانم ها زمانی که انقباضاتشان شدید شود ، اپیدورال می خواهند ، اغلب وقتی دهانه رحم آنها به حدود 5 سانتی متر یا 6 سانتی متر گسترش یافته باشد.

بعد از رسیدن به مرحله فشار ، پزشک شما ممکن است اپیدورال در اواخر زمان زایمان توصیه کند ، اما این به روند پیشرفت زایمان شما بستگی دارد. هنگامی که اپیدورال شما تزریق شد،اثر آن می تواند تا پس از تولد کودک باقی بماند.بهتر است بدانید در موارد غیرمحتمل که جفت حفظ می شود و پزشک شما نیاز به برداشتن جفت با دست دارد ، اپیدورال بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود؟

متخصص بیهوشی ناحیه کمر شما را با بی حسی موضعی بی حس می کند. سپس یک سوزن خوب و توخالی بین استخوان های کوچک ستون فقرات شما وارد می کنند.

سوزن ظریفی به فضای بین لایه های بافت ستون فقرات شما می رود. متخصص بیهوشی شما یک لوله (کاتتر ) را از طریق سوزن عبور می دهد. آنها به محض قرار گرفتن لوله ، سوزن را به آرامی بر می دارند.

سعی کنید در حالی که متخصص بیهوشی اپیدورال را تنظیم می کند، بی حرکت باشید. آنها از شما می خواهند در حالی که به پهلو هستید یا لبه تخت نشسته اید ، به جلو خم شوید. این فاصله بین استخوان های ستون فقرات شما را باز می کند.

تمرکز خود را بر روی تنفس خود بگذارید تا به شما کمک کند بی حرکت باشید. از طریق بینی عمیق نفس بکشید و به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید. اگر همسرتان را در کنارتان دارید ، دستان او را بگیرید و با چشمانتان تماس برقرار کنید.

اگر در پاهای خود احساس درد دارید ، سریعاً به متخصص بیهوشی اطلاع دهید ، اما سعی کنید بی حرکت بمانید. این درد ممکن است نشانه ای از تماس سوزن یا کاتتر با عصب شما باشد ، این مشکل به این معنی است که متخصص بیهوشی شما نیاز به تغییر موقعیت سوزن دارد. اگر عصبی آسیب دیده باش ، معمولاً موقتی است و طی چند هفته ترمیم می یابد. 

اپیدورال چگونه ممکن است بر کودک من تأثیر بگذارد؟

به طور کلی ، احتمالاً اپیدورال هیچ تاثیری روی کودک شما ندارد. با این حال ، احتمال کاهش فشار خون شما را افزایش می دهد که ممکن است به نوبه خود بر جریان خون به کودک شما تأثیر بگذارد. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک شما میزان مایعات دریافتی شما را افزایش می دهد و به شما در تغییر موقعیت کمک می کند.

مزایای زایمان طبیعی بدون درد چیست؟

این روش موثرترین نوع تسکین درد در هنگام زایمان است. معمولاً تسکین کامل درد را ایجاد می کند. بعید است که تاثیری روی کودک شما بگذارد.