سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) چیست؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

SIDS مخفف sudden infant death syndrome (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) است،در این عمل نوزاد بدون هیچ دلیلی می میرد. هر ساله در انگلیس حدود 300 مورد نوزاد دچار SIDS می شود. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در سه ماه اول زندگی کودک رخ می دهد. به صورت دقیق نمی توان گفت که چه عواملی باعث بروز SIDS می شوند ، اما می دانیم که عوامل خاصی می توانند خطر را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد ، از جمله نحوه محافظت از کودک در برابر عوامل خطر مرتبط با SIDS ، این مطلب را بخوانید.

SIDS چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) در واقع مرگ غیرمنتظره نوزاد است که  بدون هیچ دلیل مشخصی انجام می شود. SIDS قبلاً بیشتر به عنوان مرگ تختخواب شناخته می شد. با این حال ، این اصطلاح این تصور گمراه کننده را ایجاد کرد که نوزادان فقط هنگام خوابیدن در یک تختخواب تحت تأثیر قرار می گیرند و می میرند. SIDS ممکن است در هر مکانی برای نوزادان اتفاق بیفتد حتی اگر در تخت خواب باشند.

SIDS چقدر رایج است؟

خوشبختانه ، SIDS مشکل نادری است. با این حال ، متأسفانه هر ساله بیش از 300 مورد مرگ نوزادان در انگلیس رخ می دهد. حدود دو سوم این مرگ های غیرقابل توضیح به صورت SIDS ثبت می شود.

چرا SIDS اتفاق می افتد؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چرا برخی از نوزادان به این روش می میرند. این ممکن است ترکیبی از عواملی باشد که برخی از نوزادان در مرحله  رشد خود تحت تأثیر قرار می گیرند

کارشناسان فکر می کنند برخی از نوزادان ممکن است در بخشی از مغز که مربوط به تنفس ، ضربان قلب و بیداری را کنترل می کند ، دچار مشکل شوند. هنگامی که این نوزادان دچار شوک هایی مانند گرم شدن بیش از حد و یا پوشش دهان یا بینی آنها از طریق رختخواب شوند، نمی توانند ضربان قلب ، تنفس و دما را مانند سایر نوزادان تنظیم کنند.

اگرچه هیچ عفونی شناخته نشده است که باعث ایجاد SIDS شود ، اما ممکن است نحوه پاسخ برخی از نوزادان به عفونت های خفیف ، خطر ابتلا به SIDS را افزایش دهد.

SIDS چه زمانی اتفاق می افتد؟

SIDS اغلب زمانی اتفاق می افتد که کودک فکر می کند می خوابد. این اتفاق به احتمال زیاد در شب رخ می دهد ، اما ممکن است در هر زمان از روز مانند خواب شبانه اتفاق بیفتد. این اتفاق می تواند در تختخواب ، کالسکه کودک یا حتی در آغوش والدین آنها باشد. SIDS بیشتر در زمستان دیده می شود و به خصوص در ماه های سرد افزایش می یابد.

این می تواند به این دلیل باشد که در این زمان از سال عفونت افزایش می یابد. همچنین می تواند به این دلیل باشد که والدین از ملافه های اضافی استفاده می کنند و خانه و اتاق کودک را بسیار گرم می کنند.. بیاموزید که چگونه کودک خود را در هوای سرد و بدون گرم شدن بیش از حد سالم نگه دارید.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

کدام نوزادان بیشتر در معرض خطر هستند؟

یشتر موارد SIDS در شش ماه اول اتفاق می افتد و در سن دو ماهگی تا سه ماهگی به اوج خود می رسد. این خطر با بزرگتر شدن کودک شما کاهش می یابد و مرگ نسبتاً کمی از SIDS پس از یک سال اتفاق می افتد.

میزان SIDS در نوزادان مادرانی که هنگام تولد کودک خود زیر 20 سال هستند بیشترین است. این امر احتمالاً به دلیل سبک زندگی و شرایط زندگی مادران می باشد. 

عوامل دیگری نیز وجود دارند که تمایل به افزایش خطر ابتلا به SIDS دارند که تغییر یا تأثیر آنها غیرممکن است. به عنوان مثال ، ما می دانیم که SIDS در پسران بیشتر از دختران رخ می دهد. این ممکن است به دلیل تفاوت در هورمون ها و نحوه پاسخ مغز پسران در مقایسه با دختران باشد.

اگر نوزاد شما قبل از تولد زودرس (قبل از هفته 37) یا وزن کم هنگام تولد کمتر از 2.5 کیلوگرم (5.5 پوند) باشد، امکان افزایش SIDS نیز بیشتر خواهد بود. اگرچه طبیعی است که اگر کودک شما نارس است یا وزن کم هنگام تولد دارد ، بیشتر نگران باشید ، به یاد داشته باشید که SIDS نادر است. بیشتر نوزادان شش ماه اول زندگی خود را بدون هیچ مشکلی پشت سر می گذارند.