مزایای تماس پوست به پوست با نوزادان

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

معنی پوست به پوست با کودک چیست؟

معنی جمله همانقدر که فکر می کنید ساده است؛ کودک خود را در آغوش بگیرید تا پوست لخت او در کنار پوست شما قرار بگیرد. پوست گرم شما می تواند اولین چیزی باشد که کودک پس از تولد احساس می کند. کودک می تواند شکم به شکم و سپس شکم به سینه دراز بکشد. کودک شما می تواند بوی شما را حس کند، ضربان قلب شما را بشنود ، تنفس شما را حس کند و مطمئن شود که ایمن است و از او مراقبت می شود.

چرا تماس پوست به پوست بعد از تولد مهم است؟

در آغوش گرفتن نوزاد تازه متولد شده برای اولین بار می تواند یکی از شگفت انگیزترین تجربه های زندگی شما باشد. شما ممکن است احساساتی سرشار از عشق و محافظت را در بدن خود جاری کنید.

حتی ممکن است احساس شود که این عواطف و احساسات از طریق رگهای شما رد می شوند، زیرا تماس پوست شما با کودکتان واکنش هورمونی قدرتمندی را ایجاد می کند.

البته، همه مادران بلافاصله این احساس را ندارند. ممکن است از زایمان طولانی خسته شده باشید. اگر اینگونه باشد، تماس پوست به پوست کودک به تغذیه احساسات عاشقانه کمک می کند. لمس و نوازش کودک باعث ترشح ماده شیمیایی طبیعی و خوب بدن شما ، اکسی توسین می شود.

این هجوم هورمون ها فقط برای مادران اتفاق نمی افتد. وقتی پدر با کودک خود تماس پوستی برقرار می کند ،همین حس رخ می دهد. این عمل می تواند راهی باشد که طبیعت و ذات شما را برای پیوند با کودک خود ، که آسیب پذیر است و برای زنده ماندن و رشد نیاز به توجه و مراقبت از شما دارد ، ترغیب کند. تماس پوست به پوست مطمئناً به مادران و پدران کمک می کند تا به عنوان والدین اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

پوست به پوست از بسیاری جهات به کودک شما نیز کمک می کند. او تازه از پناهگاه تاریک و گرم رحم شما (رحم) به دنیایی ناآشنا که دارای نورهای روشن و صداهای جدید است ، ظهور کرده است. و در مقایسه با آن سرد است. این تجربه باید چیزی شبیه بیرون آمدن از حمام گرم باشد.

وقتی کودک خود را پس از زایمان مستقیماً پوست به پوست نگه دارید ، او را گرم نگه می دارد. او می تواند صدای تسکین دهنده ضربان قلب شما را بشنود ، که او را از دوران شکم خود به خوبی می شناسد. اگر آرام با او صحبت کنید ، او صدای شما را تشخیص می دهد. او همچنین با صدای همسرتان آشنا است. این صداها به او اطمینان خواهند داد که حال او خوب است.

علاوه بر این ، پوست به پوست با نوزاد تازه متولد شده به تنظیم تنفس و ضربان قلب وی و نگه داشتن قند خون در سطح مناسب کمک می کند. همچنین باعث افزایش ایمنی وی در برابر عفونت ها می شود.

هنگامی که پوست به پوست مادر قفسه سینه مادر خود قرار می گیرد ، نوزاد تازه متولد شده به طور معمول این مراحل را دنبال می کند:

  • زمانی که به صدای قلبتان گوش می دهد آرام باشید.
  • چشمانش را باز کرده و برای اولین بار به شما نگاه می کند.
  • دست و دهانش را حرکت می دهد
  • به سمت پستان شما حرکت می کند
  • برای اولین بار شیر می خورد

به خود فرصت کافی دهید تا نوزاد تازه متولد شده خود را نگه داشته و به او نگاه کنید. ممکن است حداقل یک ساعت طول بکشد تا روی شکم شما بخوابد و با دنیا جدید سازگار شود ، قبل از اینکه احساس آمادگی برای شیر خوردن داشته باشد.

اگر من نتوانم پس از زایمان کودک خود را مستقیم نگه دارم چه؟

تماس پوست با پوست بعد از زایمان قسمت مهمی از مراقبت های معمول است. بنابراین تیم بارداری شما می داند که باید این زمان ویژه را با کودکتان در اولویت قرار دهد. در صورت عدم وجود دلیل پزشکی ، باید کودک شما را در اسرع وقت روی پوست قفسه سینه قرار گیرد.

اگر سزارین شده اید باید پس از زایمان کودک را روی پوست قفسه ی سینه خود قرار دهید. قبل از شروع عمل با تیم جراحی به توافق برسید و لباس خود را طوری بپوشید که جلوی آن باز شود. در غیر این صورت ، می توانید به محض حضور در اتاق ریکاوری ،این کار را انجام دهید.

می توانید کودک خود را بالای سینه قرار دهید تا از قرار گرفتن در ناحیه ای که روی زخم شماست جلوگیری کند. این ممکن است ارتباط چشمی را کمی محدود کند ، اما کودک شما هنوز هم می تواند از گرمای پوست و صدای شما لذت ببرد.

تحقیقات نشان می دهد پدران می توانند در اینجا نقش مهمی داشته باشند، به خصوص اگر شما قادر به نگه داشتن نوزاد خود بلافاصله پس از تولد او نباشید. برای نوزاد تازه متولد شده شما ، بهترین چیز بعدی تماس پوست بهمراه پدرش است.

هر لمسی برای کودک شما خوب است. اگر نمی توانید کودک خود را پوست به پوست نوازش کنید ، می توانید دست او را بگیرید. یا فقط دستان خود را بالای سر او قرار دهید ، تا او بتواند گرمای شما را احساس کند و بوی شما را تشخیص دهد.

به محض این که هر دو به اندازه کافی خوب شوید می توانید تماس پوست به پوست را انجام دهید. تماس پوست با پوست (که به آن مراقبت کانگورو نیز گفته می شود) بخش مهمی در مراقبت از نوزادان نارس بیمار یا کم وزن است.

تماس پوست به پوست با كاهش خطر عفونت و هیپوترمی می تواند به نوزادان كم وزن كمك كند تا زنده بمانند، در حالی که میزان رشد و شیردهی را افزایش می دهد و مدت زمان بستری در بیمارستان را کاهش می دهد.

آیا تماس پوست به پوست می تواند در ایجاد  پیوند خانوادگی کمک کند؟!

کاملا. تماس پوست با پوست راهی عالی برای همبستگی مادران و پدران با نوزادانشان است. در مادر و پدر ، تماس پوست به پوست سطح هورمون خوب اکسی توسین را افزایش می دهد و سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد.

چگونه با کودک خود  تماس پوست به پوست انجام دهیم؟

اگر بلافاصله پس از زایمان پوست به پوست می پردازید ، پرستار، کودک شما را خشک می کند ، او را روی سینه لخت قرار داده و با یک حوله خشک یا تمیز یا پتو می پوشاند. پرستار ممکن است یک کلاه کوچک روی سر کودک شما بگذارد ، اگر برای او کلاه نگذاشته اید. کودک شما بیشتر گرمای بدن خود را از طریق سر خود از دست می دهد و گرم نگه داشتن او کمک می کند تا پوست به پوست یک تجربه گرم و راحت برای او باشد. 

در ساعات، روزها ، هفته ها و ماه های آینده می توانید هر زمان که بخواهید و تا زمانی که کودک از آن راضی است تماس پوست به پوست انجام دهید. پوست به پوست می تواند به آرامش کودک در هنگام گرسنگی یا ناراحتی کمک کند.

اگر شما و کودکتان در شیردهی مشکلی دارید ممکن است پوست به پوست کمک کند و این کار را برای هر دوی شما آسان کند. کودک شما به طور غریزی به دنبال سینه های شما خواهد بود و اگر دسترسی راحت تر  باشد ، این کار آسان تر است. شاید لازم باشد او به اندازه شما تمرین کند تا به شیردهی عادت کند.