آشنایی با اقدامات قبل از بارداری

چگونه بدن خود را برای تولد کودکم آماده کنم?

برای اینکه کودک شمادر بهترین شرایط زندگی خود را شروع کند ، بهتر است با اقدامات قبل از بارداری آشنا شوید. این امر نه تنها شانس بارداری شما را افزایش می دهد ، بلکه شما را برای یک بارداری سالم آماده می کند.

آیا قبل از تلاش برای بچه دار شدن باید به وزن سالم برسم؟

داشتن وزن سالم شانس بارداری شما را افزایش می دهد. شاخص توده بدنی سالم (BMI) بین 19 تا 25 است. کاهش وزن، خطر برخی مشکلات سلامتی را برای شما و نوزادتان کاهش می دهد، به خصوص اگر BMI شما 30 یا بیشتر باشد. ممکن است باروری شما را نیز افزایش دهد.

اتخاذ یک رژیم متعادل و حفظ تناسب اندام نیز می تواند یکی از اقدامات قبل از بارداری باشد. اگر وزنتان کم باشد با پزشک خود در مورد راه های سالم برای افزایش BMI صحبت کنید. اگر وزن بدن کمی دارید ، احتمالاً قاعدگی نامنظمی دارید. این می تواند باردار شدن  شما را سخت تر کند.

آیا قبل از تلاش برای بچه دار شدن ، سیگار کشیدن ، الکل و مصرف مواد مخدر را ترک کنم؟

در صورت باردار شدن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هر دو می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. آنها همچنین خطر سقط جنین را افزایش می دهند. هیچ داروی غیرقانونی ای وجود ندارد که برای زنان باردار و نوزادان آنها بی خطر باشد.

وقتی باردار می شوید، بعید است که فوراً متوجه شوید. بنابراین ارزش ترک این مواد مضر را دارد .  با رعایت اقدامات قبل از بارداری از کودکتان محافظت کنید.

اطلاعات کافی در خصوص سیگارهای الکترونیکی و مضرات آن برای بارداری در دست نمی باشد. ولی ثابت شده است که مصرف نیکوتین به تنهایی ،مانند قرص های خوراکی ، ایمن تر از کشیدن سیگار است. ولی وجود سایر مواد شیمیایی در این سیگارها تایید نشده اند. بنابراین برای ایمن ماندن بهتر است تمامی سیگارهای خود را ترک کنید.

در مورد الکل باید بدانید که باید کامل آن را ترک نمایید. هیچ راهی وجود ندارد که بدانید مصرف چه مقدار الکل بی خطر است. اگر از داروهای غیر قانونی استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات قبل از بارداری
آشنایی با اقدامات قبل از بارداری

آیا باید قبل از اقدام برای بچه دار شدن باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر از سلامت و تناسب اندام برخوردار هستید ، دلیلی ندارد قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنید. ولی می توانید برای راحتی خود  و رعایت اقدامات قبل از بارداری به معاینه های قبل از بارداری بروید. در صورت داشتن بیماری های مانند دیابت، صرع و … حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر دارویی مصرف می کنید ، ممکن است لازم باشد تغییراتی در درمان خود ایجاد کنید. این امر به این دلیل است که مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بی خطر نیست و ممکن است چند هفته طول بکشد تا از بارداری خود مطلع شوید. با این حال ، هرگز نباید مصرف هر دارویی را بدون مشورت با پزشک متوقف کنید.

اگر درمان خود را تغییر می دهید ، بدن شما ممکن است به زمان نیاز داشته باشد تا خود را وفق دهد. بنابراین در حالت ایده آل ، سعی کنید حداقل سه ماه قبل از بارداری با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. برخی از داروهای بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن ، در اوایل بارداری نیز بی خطر نیستند.

در معاینه مراقبت های پیش از بارداری چه انتظاری باید داشته باشم؟

اگر تصمیم به معاینه قبل از بارداری دارید ، پزشک عمومی یا پرستار شما احتمالاً در مورد موارد زیر سوال می کنند:

  • آیا شغل شما شامل کار با مواد خطرناک است
  • آیا با قاعدگی خود مشکلی دارید یا خیر
  • سلامت عمومی و شیوه زندگی شما چگونه است
  • چقدر ورزش می کنید
  • عادت  های غذایی شما چگونه است

پزشک شما همچنین می خواهد در مورد هرگونه وضعیت سلامتی موجود سوال کند همانند:

  • دیابت
  • آسم
  • فشار خون بالا
  • صرع
  • مشکلات تیروئید
  • مشکلات قلبی

موارد دیگری که باید در ملاقات قبل از بارداری و  اقدامات قبل از بارداری خود مورد بحث قرار دهید عبارتند از:

هر گونه شرایط ژنتیکی در خانواده شما

در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری ارثی مانند بیماری سلول داسی شکل، به پزشک عمومی خود اطلاع دهید.

پیشگیری از بارداری 

در بیشتر موارد ، استفاده از دارو های پیشگیری از بارداری نباید بر مدت زمان بارداری تأثیر بگذارد. اما اگر از داروهای تزریقی ضد بارداری استفاده کرده اید، ممکن است پس از آخرین تزریق ، یک سال طول بکشد تا باروری معمول شما بازگردد.

پزشک شما همچنین ممکن است در مورد هرگونه تجربیات شما سوال کند که آیا سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی تجربه کرده اید. تمامی اینها به نحوی اقدامات قبل از بارداری محسوب می شود.

آیا قبل از اقدام به حاملگی باید آزمایش پزشکی انجام دهم؟

شاید لازم باشد ، اما بستگی به شرایط و سلامت عمومی شما دارد. از پزشک عمومی یا پرستار خود بپرسید که آیا قبل از بارداری نیاز به انجام آزمایش دارید یا خیر.

آزمایشات معمول و غربالگری قبل از بارداری عبارتند از:

  • آزمایشات غربالگری بیماریهای مقاربتی

اگر تا به حال رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید ، ارزش این را دارد که عفونت های مقاربتی را آزمایش کنید ، حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشید. شما باید برای موارد زیر غربالگری شوید:

هپاتیت B

کلامیدیا

سفلیس

اچ آی وی

  • غربالگری دهانه رحم

اگر قرار است در سال آینده غربالگری دهانه رحم انجام شود ، ممکن است قبل از بارداری بتوانید آن را انجام دهید. این به این دلیل است که غربالگری دهانه رحم معمولاً در دوران بارداری انجام نمی شود ، زیرا تغییرات طبیعی دهانه رحم شما تفسیر نتایج را دشوار می کند.

  • آزمایش خون

اگر قبل از بارداری معاینه شده اید و پزشک عمومی یا پرستار شما نگران کم خونی شما هستند ، او به شما توصیه می کند آزمایش خون بدهید این امر به این دلیل است که زنانی که کم خونی دارند گاهی نیاز به مصرف مکمل های آهن اضافی در دوران بارداری دارند.

بسته به سابقه قومی و سابقه پزشکی شما ، همچنین ممکن است به آزمایش اختلالات ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی شکل و تالاسمی نیاز داشته باشید. این آزمایش به شما می گوید که چقدر احتمال دارد که این بیماری را به نوزاد خود منتقل کنید.

آیا هنگام حاملگی باید مکمل مصرف کنم؟

زمانی که تصمیم به حاملگی گرفتید ، مصرف مکمل روزانه حاوی 400 میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک را شروع کنید. مصرف اسید فولیک خطر نقص لوله عصبی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

داشتن اسید فولیک به اندازه کافی در هفته های اولیه بارداری بسیار مهم است. این زمانی است که مغز و سیستم عصبی نوزاد متولد نشده شما برای اولین بار در حال توسعه است. ممکن است در این مرحله حتی متوجه نشوید که باردار هستید ، به همین دلیل است که باید اسید فولیک را به محض شروع به کار شروع کنید.

می توانید مکمل های اسید فولیک را از داروخانه ها خریداری کنید. اگر اسید فولیک را به عنوان بخشی از مولتی ویتامین انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که برای زنان باردار مناسب است و حاوی ویتامین A نیست. اگر در دوران بارداری باردار شوید ، ویتامین A بیش از حد می تواند به کودک شما آسیب برساند.

برخی از افراد کمی بیشتر از دیگران به اسید فولیک نیاز دارند. در صورتی که:

  • سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارید ، یا شریک زندگی شما دارد
  • قبلا بچه ای با نقص لوله عصبی به دنیا آورده اند
  • دیابت دارید
  • دارای BMI بالای 30
  • داروی صرع مصرف کنید

شما نیز مانند همه بزرگسالان به مکمل روزانه حاوی 10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارید.

در حالی که به این فکر می کنید که چگونه برای این سفر هیجان انگیز آماده شوید ، همچنین دریابید که چه تغییراتی در شیوه زندگی شما ممکن است بخواهید در نظر بگیرید و چه اقدامات قبل از بارداری باید رعایت کنید.