استفراغ در کودکان، طبیعی است یا غیر طبیعی؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

آیا استفراغ کودک من طبیعی است؟

بله، استفراغ در کودکان گاه به گاه اتفاق می افتدء و معمولاً جای نگرانی نیست. سو هاضمه یا سرفه می تواند باعث تحریک رفلکس شود. بنابراین ممکن است در چند سال اول کودک خود استفراغ زیادی داشته باشید.

چرا کودک استفراغ می کند؟

1-رفلکس

اگر کودک شما بعد از خوردن شیر آن را بالا می آورد ممکن است دچار رفلکس معده شده باشد. دلیل اصلی رفلکس این است که فعلا مری به صورت کامل رشد نکرده است. به همین دلیل بعد از خوردن، از دهان و بینی به بیرون بر می گردد. نیمی از کودکان به این مشکل دچار هستند و معولا بعد از 18 ماهگی این مشکل حل خواهد شد.

تشخیص تفاوت بین ریفلاکس و استفراغ ممکن است گاهی دشوار باشد. اگر کودک شما بعد از هر بار غذا خوردن فقط کمی شیر دفع می کند ، احتمالاً جای نگرانی نیست. اما اگر او بعد از تغذیه با شدت بیشتری استفراغ می کند ، این می تواند نشانه چیزی غیر از ریفلاکس باشد. او را در اسرع وقت به پزشک عمومی خود منتقل کنید.

2-مشکل شکم

سیستم بدنی کودک شما در حال توسعه است، بنابراین احتمال ابتلا به ویروس هایی وجود دارد. اگر کودک شما ویروس داشته باشد ، ممکن است استفراغ در کودکان ناگهان رخ دهد و ظرف یک یا دو روز بهتر شود. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند اسهال ، تب یا درد شکم نیز داشته باشد. 

در بسیاری از موارد ، ویروس فقط باید روند خود را ادامه دهد و شما می توانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید. اما اگر او تب یا علائم دیگری دارد که شما را نگران می کند یا در طی چند روز بهبود نمی یابد ، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

3- سایر عفونت ها

اگر کودک شما نوع دیگری از عفونت مانند عفونت قفسه سینه یا عفونت دستگاه ادراری داشته باشد ، ممکن است به طور کلی تحت تاثیر آب و هوا باشد. برخی از نوزادان علائم مانند استفراغ و اسهال را تجربه می کنند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها با عفونت مقابله می کند.

4- آلرژی به مواد غذایی

کودک شما ممکن است آلرژی داشته باشد . ممکن است به چیزی که شما در دوران شیردهی خود خورده اید  واکنش نشان دهد. شایع ترین مواد آلرژی زا شامل شیر ، تخم مرغ ، گندم ، آجیل ، دانه ها ، ماهی و صدف می باشد.

اگر کودک شما آلرژی دارد ، ممکن است علائم دیگری مانند اسهال ، تورم یا خارش در اطراف دهان ، بینی یا چشم های او نیز داشته باشد. این علائم معمولاً ظرف چند دقیقه یا چند ساعت پس از خوردن یا نوشیدن ماده حساسیت زای احتمالی بروز  کند.

با این حال ، اگر کودک شما واکنش آلرژیک واضحی نسبت به غذای جدید داشته باشد ، بهتر است که دوباره آن را به کودک خود ندهید تا زمانی که بتوانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

5- مسمومیت غذایی

اگر در غذا یا نوشیدنی کودکتان باکتری باشد می تواند باعث ناراحتی معده در کودک شده و باعث استفراغ در کودکان شود. اگر کودک از شیرخشک تغذیه کند و بطری های او به درستی استریل نشده باشند ممکن است کودک دچار باکتری معده شود. اگر کودک شروع به خوردن غذا کرده است ممکن است مواد غذایی مصرفی او آلوده باشد.

علائم مسمومیت غذایی:

 تب ،اسهال و درد شکم از علایم بیماری می باشد. علائم ممکن است از چند ساعت تا چند هفته پس از خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده شروع شود. نحوه ایجاد شیر خشک و تهیه غذای کودک را مشاهده کنید تا خطر مسمومیت غذایی را کاهش دهید.

 

چگونه می توانم استفراغ کودک خود را درمان کنم؟

معمولاً استفراغ در کودکان نگرانی ندارد به شرطی که آب بدن کودک تامین گردد. در صورت شیردهی، غذاهای اضافی در طول روز به کودک خود بدهید. اگر از شیر خشک استفاده می کنید ، می توانید آب جوشانده و خنک شده را در یک بطری یا فنجان جداگانه ارائه دهید. آب اضافی به شیر خشک کودک خود اضافه نکنید. آب میوه و نوشیدنی های گازدار می توانند استفراغ در کودکان را بدتر کنند ، بنابراین این موارد را به فرزند خود پیشنهاد نکنید.

ممکن است شنیده باشید برخی افراد رژیم غذایی BRAT (موز ، برنج ، سیب و نان تست) را برای استفراغ در کودکان توصیه می کنند. این غذاها ممکن است متناسب با معده کودک شما باشد ، اما تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را به او نمی دهند. اگر کودک شما بیش از شش ماه دارد و احساس می کنید غذا می خورد ، بهتر است فقط غذاهای معمول او را تهیه کنید. اگر کودک شما مبتلا به ORS است ، داروساز ممکن است به شما پیشنهاد کند که مواد جامد کودک را به طور کامل متوقف کنید ، تا زمانی که او درمان را به پایان برساند.

استفراغ در کودکان
استفراغ در کودکان

چه زمانی باید برای استفراغ کودک خود به پزشک مراجعه کنم؟

استفراغ گاه به گاه معمولاً جای نگرانی ندارد، اما اگر کودک شما زیاد دچار این عارضه باشد، گاهی اوقات می تواند نشانه یک مسئله جدی تر باشد. در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده زیر در کودک ، بلافاصله به پزشک عمومی مراجعه کنید.

  • استفراغ پرتابی(به خصوص اگر کودک شما زیر دو ماه باشد): این می تواند نشانه ای باشد که مجرای معده و روده وی بیش از حد باریک شده است (تنگی أ) ، به این معنی که وی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.
  • آوردن استفراغ سبز یا زرد مایل به سبز:  این می تواند نشانه انسداد روده کودک شما باشد.

  • وجود خون در استفراغ: اگرچه دیدن این مسئله می تواند بسیار ترسناک باشد ، اما همیشه نشانه بیماری کودک شما نیست. به عنوان مثال ، اگر شیر می دهید و نوک سینه های شما ترک خورده و خونریزی کرده است ، ممکن است کودک شما کمی خون شما را بلعیده باشد. اما گاهی اوقات می تواند نشانه یک مسئله جدی باشد ، بنابراین باید همیشه آن را بررسی کنید .
  • خون در پوشک کودک شما: خون در مدفوع کودک شما گاهی اوقات می تواند نشانه عفونت یا آلرژی باشد.
  • علایم کم آبی: بچه ها خیلی سریعتر از بزرگسالان می توانند کم آب شوند ، به خصوص اگر خیلی زیاد تحرک داشته باشند. در صورت مشاهده علائم کمبود آب در بدن کودک ، مانند پوشک مرطوب کمتر ، خشکی دهان ، گریه بدون اشک ، خواب آلودگی غیرمعمول ، تنفس سریع به فوریت پزشکی مراجعه کنید.
  • استفراغی که بیش از یک یا دو روز طول بکشد می تواند نشانه ای از عفونت یا بیماری دیگری باشد که نیاز به درمان دارد.

  • علائم دیگری که شما را نگران می کند، مانند زمانی که کودک شما تب دارد یا به نظر می رسد دردهای شکمی بدی دارد. شما کودک خود را بهتر می شناسید ، بنابراین اگر در مورد سلامتی او نگرانی دارید ، همیشه بهتر است به غریزه خود اعتماد کرده و از پزشک کمک بگیرید.

پزشک شما کودک شما را بررسی کرده و در مورد سایر علائم سوال می نماید تا سعی کند علت استفراغ را بررسی کند. در بیشتر موارد ، احتمالاً جای نگرانی نیست و پزشک فقط به شما توصیه می کند که چگونه کودک خود را تا زمان بهبودی راحت نگه دارید.

اگر کودک شما عفونت باکتریایی داشته باشد ، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. پزشک آنتی بیوتیک مناسب برای کودک شما تجویز می کند و به شما اطلاع می دهد که چند وقت یکبار و برای چه مدت باید آن را تجویز کنید. همه عفونت های باکتریایی به آنتی بیوتیک احتیاج ندارند ، و بسیاری بدون درمان خود به خود از بین می روند.

آنتی بیوتیک ها به کودک شما در مبارزه با ویروس کمک نمی کنند ، بنابراین اگر فکر کنید کودک شما به عفونت ویروسی مبتلا شده است ، پزشک آنتی بیوتیکی تجویز نخواهد کرد. نگران نباشید. در بیشتر موارد ، هنگامی که ویروس روند خود را طی می کند ، کودک احساس بهتری خواهد داشت.

بعید است که استفراغ کودک شما نشانه ی مساله ی جدی باشد. اما اگر این عمل بدن کودک را کم آب کند، ممکن است پزشک توصیه کند که برای درمان به بیمارستان برود. ممکن است آب رسانی از طریق سرم انجام گیرد ،در غیر این صورت ممکن است بوسیله ی لوله ای نرم که از طریق بینی وارد شده است ، مایعات مستقیم به شکم او وارد شود.

اگر کودک شما دچار تنگی مری باشد ، پزشک شما عمل جراحی جزئی را خیلی سریع توصیه می کند. مطمئن باشید که جراحی معمولاً در توقف استفراغ موفقیت آمیز است و کودک شما به زودی باید احساس بهتری داشته باشد.