تاثیر ویتامین دی در رشد کودک

پیک ناردانام؛ سلامت و زیبایی

ویتامین D برای استحکام دندان ها و استخوان ها بسیار مهم است. اما آیا مزایای دیگری برای سلامتی کودکان دارد؟

یکی از چالش های بسیاری که والدین روزانه با آن روبرو هستند ، حفظ سلامتی فرزندان است. وقتی صحبت از اطمینان از تغذیه مناسب بچه ها می شود، ممکن است به مولتی ویتامین هم نیاز باشد.

تاثیر ویتامین دی در رشد کودک به ویژه برای رشد دندان و استخوان مهم است. مطالعات اخیر نشان می دهد که ممکن است با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله کند و مزایای سلامتی بیشتری را برای کودکان فراهم کند.

یکی از چالش های بسیاری که والدین روزانه با آن روبرو هستند ، حفظ سلامتی فرزندان است
تاثیر ویتامین دی در رشد کودک ؛وقتی صحبت از اطمینان از تغذیه مناسب بچه ها می شود ، ممکن است به مولتی ویتامین هم نیاز باشد.

آیا ویتامین دی به سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند؟

یک تیم تحقیقاتی مطالعه ای منتشر کرد که در آن یافته های آن نشان می دهد ویتامین D می تواند به خنثی سازی احتمال بیماری های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. این امر به ویژه در مورد افرادی که کمبود ویتامین D دارند ، صادق است.

این مطالعه طیف گسترده ای از شرکت کنندگان در سنین 0 تا 95 سال را شامل می شود. در این گزارش اطلاعات 25 مطالعه با بیش از 10 هزار نفر را به امید تعیین اینکه آیا ویتامین آفتاب باعث کاهش عفونت های تنفسی می شود  یا نه، جمع آوری کرد.

دکتر آدریان مارتینو اشاره کرد که حدود 10 درصد کاهش عفونت وجود دارد. افرادی که قبل از ثبت نام در این مطالعه کمبود ویتامین D داشتند ، بیشترین دستاوردها را داشتند زیرا خطر عفونت آنها به نصف کاهش یافت.پروفسور کارلوس کامارگو از دانشکده پزشکی هاروارد (یکی از محققان) ،  تحقیق ایده غنی سازی غذاهای بیشتر با ویتامین D را تأیید می کند. استراتژی ای که مدتهاست در ایالات متحده انجام می شود. ماهی سالمون از جمله مهم ترین منابع غذایی دارای ویتامین دی می باشد.

تاثیر ویتامین دی در رشد کودک و وةایف خانواده ها

خانواده ها از هر قشری به توصیه هایی از جمله کمربند ایمنی خود را ببند و یا ویتامین های خود را مصرف کن، معروف هستند. مورد دوم نیز به اندازه بستن کمربند ایمنی مهم هستند چرا که تاثیر ویتامین دی در رشد کودک بسیار زیاد می باشد.

مادران باید توجه داشته باشند که مصرف ویتامین دی برای کودکان متولد نشده نیز مفید می باشد. جزئیات مطالعه نشان می دهد که مادرانی که روزانه دوز ویتامین D مصرف می کنند ، خطر ابتلا به علائم ADHD(بیش فعالی) در کودک را تا 2 سالگی کاهش می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف ویتامین دی بر اوتیسم نیز اثر گذار می باشد.گروهی از پزشکان به سرپرستی دکتر خالد سعد تحقیقی بر روی کودکان سه تا ده ساله مبتلا به اختلال اوتیسم انجام دادند. افرادی که مکمل های ویتامین D دریافت کرده اند از سطح آگاهی اجتماعی ، آگاهی شناختی و شناخت اجتماعی بالاتری برخوردار بوده اند، همچنین احتمال تحریک پذیری ، بیش فعالی و عقب نشینی اجتماعی در آنها کمتر می باشد.

تشکیل استخوان در سن کودکی بسیار مهم می باشد. ویتامین دی تاثیر زیادی در رشد استخوانهای کودکان دارد. ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. کلسیم در جریان خون ذخیره می شود تا بدن کودک در صورت کمبود استخوان و دندان مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین به کاهش خستگی کودکان بسیار کمک می کند. احساس خستگی و ضعف، کمبود ویتامین D  را در یک کودک را نشان می دهد. طبق آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، از دیگر فواید ویتامین D جلوگیری از راشیتیسم در کودکان است.

راشیتیسم منجر به خم شدن پاها ، ضعف استخوان ها و سایر مشکلات اسکلتی می شود. امروزه پزشکان شاهد افزایش موارد راشیتیسیم در کودکان هستند زیرا  کودکان زمان کمتری را صرف بازی در بیرون می کنند و بیشتر به بازی های کامپوتری روی آورده اند. علاوه بر این بچه ها به جای شیر از نوشابه استفاده می کنند.

ویتامین D همچنین بر سلامت روان تأثیر مثبت می گذارد. طبق کتابخانه ملی کمبود ویتامین دی در نوجوانی باعث افسردگی، اختلال، اسکیزوفرنی می گردد. اغلب اوقات می شنوید که مردم عقده دارند از طریق آفتاب می توانند ویتامین دی مورد نیاز خود را جذب می کنند. اشعه ماورا بنفش خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می شود  ولی قرار گرفتن در معرض آفتاب احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد.

تاثیر ویتامین دی در رشد کودک

بنابراین با وجود تصور همه ، قرار گرفتن در معرض آفتاب یک روش ایده آل و طبیعی برای افزایش ذخیره ویتامین D نیست. والدین باید احتیاط بیشتری در مورد کودکان خود داشته باشند چرا که در فصل تابستان زمان بیشتری را صرف بازی در فضای باز می کنند.

بهترین راه برای افزایش ویتامین D برای کودکان ، دریافت طبیعی آن از طریق مصرف مواد غذایی است. زرده تخم مرغ و محصولات لبنی منبع اصلی ویتامین دی هستند. شما هم چنین می توانید از روغن ماهی نیز استفاده کنید.

آیا اطمینان حاصل می کنید که کودکتان به حد کافی ویتامین دی دریافت می کنند؟  آیا از تاثیر ویتامین دی در رشد کودک آگاه هستید؟