تغییرات بدن مادر پس از زایمان و زمان بهبود آن

بدن شما در حین بارداری و پس از زایمان از بسیاری جهات تغییر می کند. این تغییرات گاهی اوقات باعث احساس خستگی می شود. بسیار مهم است که اجازه دهید بدن شما بهبود یابد. بهتر است با خود مهربان باشید و سعی کنید بدن خود را قبل و بعد از تولد مقایسه نکنید.

احساس من در مورد بدنم بعد از بارداری چگونه خواهد بود؟

زایمان یک تجربه طاقت فرسا و در عین حال یک دستاورد شگفت انگیز است. هنگامی که برای اولین بار با نوزاد خود ملاقات کنید هر فردی  به روش خود پاسخ خواهد داد. بسته به نحوه زایمان ، ممکن است احساس هوشیاری ، شادی و آرامش داشته باشید. یا ممکن است احساس خستگی و یا گریه کنید.

اگر دچار پارگی یا بریدگی در ناحیه بین واژن و مقعد (پرینه) شوید ، احساس درد خواهید داشت. اگر سزارین کرده باشید ، نمی توانید به راحتی جابجا شوید. اما برای تسکین ناراحتی خود باید مسکن مصرف کنید.

با خود و بدن خود مهربان باشید و به خود فرصت دهید تا قدرت خود را پس بگیرید. با استراحت و پشتیبانی فراوان ، باید خیلی سریع بهبود پیدا کنید.

بدن من بعد از تولد نوزادم چگونه تغییر می کند؟

بدن شما ماه ها برای پرورش کودک خود وقت صرف کرده است. اکنون، تمام تغییراتی که باعث شده کودک شما به دنیا بیاید از طرق مختلف بر بدن شما تأثیرخواهد گذاشت.

تغییرات بدن مادر پس از زایمان:

ترشحات خونین

بعد از تولد مقداری ترشحات خونی از واژن خواهید داشت که به آن لوشیا گفته می شود ، خواه  زایمان طبیعی باشد یا سزارین. لوشیا ابتدا قرمز ، سپس قهوه ای و در آخر زرد است. لوشیا معمولاً حدود چهار تا شش هفته طول می کشد، اما از بین رفتن آن ممکن است 12 هفته طول بکشد. هر چقدر بیشتر استراحت کنید ، لوشیا سبک تر خواهد شد.

کف لگن ضعیف

کف لگن شما ممکن است احساس کشش کرده و کمی بی حس شود، اما زمانی که تمرینات کف لگن را شروع کردید شروع به ثبات می کند. می توانید تمرینات لگن خود را به محض احساس توانایی پس از تولد کودک خود شروع کنید.

ورزش در کف لگن به کاهش تورم و تسریع بهبودی در اطراف پرینه کمک می کند. این تمرینات همچنین احتمال تجربه نشت مثانه را کاهش می دهد ، که بسیاری از مادران را دچار مشکل می کند.

تورم و درد پرینه

احساس درد پس از داشتن کودک طبیعی است. ترک ها و زخم های کوچک دهانه رحم ، واژن و پرینه باید به سرعت بهبود یابد. بخیه ها ممکن است برای چند روز یا حتی چند هفته دردناک باشند.

اگر شما اپیزیوتومی یا پارگی شدیدتری داشته باشید، التیام آن بیشتر طول می کشد و ممکن است برخی از بخیه های خود را تا سه ماه احساس کنید. استفاده از کمپرس یا بسته سرد روی پرینه به تسکین دردها کمک می کند.

مشکلات بعدی

درد های مربوط به انقباض اغلب هنگام شیردهی اتفاق می افتد. دلیل این امر این است که هورمون اکسی توسین که رحم شما را به انقباض ترغیب می کند ، هنگام شیردهی ترشح می شود.

اگر پس از درد به تسکین درد نیاز دارید ، می توانید مقداری ایبوپروفن  مصرف کنید. در صورت شیردهی ، مصرف آن بی خطر است ، زیرا فقط مقادیر کمی به شیر مادر وارد می شود. یک بطری آب گرم یا یک حمام گرم نیز ممکن است به تسکین درد پس از درد کمک کند.

سینه های متورم و حساس

پس از تولد ، سینه های شما نسبتاً نرم خواهد بود ، زیرا حاوی آغوز است. آغوز غنی از پروتئین و خامه است. همچنین پر از آنتی بادی است که به محافظت از کودک شما در برابر عفونت کمک می کند. پس از چند روز ، پستان شما شروع به تولید شیر می کند و ممکن است احساس تورم داشته باشید.

 تغییرات بدن مادر پس از زایمان 

  • توده ها (بواسیر) معمولاً بدون درمان از بین می روند ، اما اگر مشکل آفرین هستند به ماما یا پزشک عمومی خود بگویید. ممکن است برای پماد یا شیاف به نسخه ای نیاز داشته باشید. غذاهای غنی از فیبر مانند برنج سبوس دار بخورید و مایعات زیادی بنوشید تا از یبوست جلوگیری کنید.
  • کشش روی پوست پس از تولد روی پستانها ، شکم و ران شما ممکن است چند ماه طول بکشد تا از رنگ بنفش ، قرمز یا قهوه ای ، نقره ای ، صورتی یا قهوه ای روشن محو شود ، این به رنگ پوست بستگی دارد.
  • تورم مچ پا ممکن است حدود یک هفته طول بکشد ، زیرا شما بیشتر فعال می شوید و مایعات اضافی را که در دوران بارداری حفظ کرده اید از دست می دهید.
  • اگر در طول بارداری موهای شما ضخیم تر و پرتر باشد ، با افت هورمون های بارداری ، ریزش مو ممکن است اتفاق بیفتد. نگران نباشید ، موهای شما به زودی به حالت قبل از بارداری برمی گردند.

  • هورمون های بارداری می توانند تا پنج ماه پس از زایمان بر روی مفاصل شما تأثیر بگذارند ، بنابراین ورزش آرام انجام دهید و هنگام انجام ورزش های پرتحرک مانند ایروبیک یا دویدن مراقب باشید.

چربی شکم من بعد از بچه دار شدن چطور خواهد بود؟

کاملاً طبیعی است که شکم شما بعد از تولد کمی شل و چروک باشد. اما روش هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به این امر انجام دهید. به محض احساس بهبودی، تمرین دادن به کف لگن و عضلات شکم را شروع کنید. شروع زودهنگام این تمرینات به شما کمک می کند تا به فرم خود برگردید ، قدرت بگیرید و از کمر درد دور بمانید.

تغذیه سالم و ورزش منظم ، مانند پیاده روی یا شرکت در یک کلاس ورزشی برای مادران جدید  به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهید.