چگونه می توانم به کودک خجالتی خود کمک کنم تا از پس مدرسه برآید؟

خبرنامه‌ی ناردانام؛ مجله‌ی سلامت و زیبایی

 خجالت کودکان؛ راهنمایی والدین برای رفع این مشکل

خجالت کودکان از جمله مشکلات هر خانواده ای می باشد. به کودک خود اطمینان دهید که تنها فرد خجالتی جمع نخواهد بود. احساس عصبی بودن از رفتن به مکان جدید و ملاقات با افراد جدید کاملا طبیعی است. معلم کاملا این حس کودک را درک کرده و با برخی بازی ها و فعالیت ها کمک می کند تا کودکان دیگر را بشناسد و این حس کمتر شود.

اگر کودک شما به مهد کودک نرفته است و می خواهید او را با آرامش و بدون مشکل وارد مدرسه کنید بهتر است قبل از شروع کلاسها به مدرسه بروید و از معلم مشاوره بخواهید.

برای آرامش کودکتان و از بین بردن خجالت کودکان  ارزش دارد که بدانید آیا همکلاسی های کودکتان در این نزدیکی زندگی می کنند. شاید بتوانید آنها را قبل از مدرسه  دعوت کنید تا بازی کنند. سپس کودک شما دو چهره آشنا را در میان جمعیت تشخیص خواهد داد.

حتی اگر فرزند شما در پیش دبستانی بوده باشد، هنگام شروع مدرسه باز هم به حمایت نیاز خواهد داشت. اگر مشکلی برای معلمتان نیست ، تصمیم بگیرید در همان روز اول کمی در کنار کودکتان بمانید. شاید بتوانید فرزند خود را به چند نفر دیگر معرفی کنید ، اما اگر علاقه زیادی به این کار ندارد او را مجبور نکنید.

 خجالت کودکان

هنگامی که وقت رفتن شما است، خداحافظی کنید. رفتن بدون خداحافظی می تواند بدتر بوده و نتیجه معکوسی به دنبال داشته باشد. چرا که ممکن است از این ناراحت شود که به او بی محلی کرده اید. شما نباید اعتماد کودک را نسبت به خود تضعیف کنید چرا که فقط به شما اعتماد دارد.

مطمئن شوید که کودکتان متوجه شد چه موقع و چه کسی به دنبالش خواهد رفت.

سخت ترین قسمت آغاز می شود! باید کودک خود را ترک کنید. آنجا را ترک کنید، در این قسمت نقش معلم پر رنگ تر می باشد چرا که در این حالت سر کودک را گرم می کند و یا به بازی با کودک های دیگر ترغیب می کند.

با گذشت روزها با معلم کودکتان در ارتباط باشید. او می تواند در مورد اینکه فرزندتان دوست دارد با چه کسی بازی کند به شما خبر دهد ، بنابراین می توانید کودک خود و هم بازیش را به دوستی بعد از مدرسه ترغیب کنید. اگر هر دوی آنها به صورت تیمی کار کنید، شانس زیادی دارید که به فرزندتان کمک کنید تا سریعتر در مدرسه مستقر شود.

سعی کنید سایر والدین جدید را بشناسید. اگر فرزندتان ببیند شما دوست می شوید ، احتمالاً اعتماد به نفس او را افزایش می دهید. و این باعث می شود که شما بتوانید بعد از مدرسه فرزندشان را برای بازی دعوت کنید.

سعی کنید به سرعت او را به مدرسه عادت دهید. به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض افراد جدید  و فعالیت های دیگر برای او مهم است. محرومیت از این فرصت ها ممکن است بیشتر به او آسیب برساند. به یاد داشته باشید کودکان خردسال چیزهای زیادی درباره جهان از یکدیگر می آموزند.