دیستوشی شانه و علل بروز آن

دیستوشی شانه می تواند بعد از به دنیا آمدن سر نوزاد اتفاق بیفتد. اگر یکی از شانه های او گیر کرده باشد و برای متولد شدن بدن او به کمک بیشتری نیاز داشته باشید ، به آن دیستوشی شانه می گویند. این یک عارضه غیر معمول است که می تواند در پایان مرحله دوم زایمان رخ دهد. همه اینها به نحوه حرکت کودک شما در لگن شما و خارج شدن از آن مربوط می شود.

شانه نوزاد شما ممکن است گیر کند اگر:

  • نوزاد شما بزرگ است (ماکروزومی). با این حال ، اگر شما یک بچه بزرگ دارید ، نگران نباشید زیرا اکثر نوزادان بزرگ اصلاً گیر نمی کنند.حدود نیمی از موارد دیستوشی شانه در نوزادانی رخ می دهد که بزرگ نیستند.
  • کودک شما  برای تولد شانه هایش حرکت نکرده است.
  • موقعیتی که در آن قرار دارید ، اتاق لگن شما را کوچک کرده است. تغییر موقعیت ممکن است میزان فضای لازم برای حرکت نوزاد را از طریق لگن افزایش دهد.

در هنگام تولد ، کودک از رحم شما حرکت می کند و از طریق گهواره استخوان هایی که لگن شما را تشکیل می دهند به پایین حرکت می کند. در قسمت جلوی لگن استخوان ناحیه تناسلی شما قرار دارد. در پشت لگن شما استخوان خاجی استخوان خلفی (استخوان دنبالچه) در انتهای آن قرار دارد. شما می توانید این استخوان ها را بین باسن خود احساس کنید.

معمولاً بعد از به دنیا آمدن سر نوزاد ، بدن او به پهلو می چرخد. در انقباض بعدی شانه و بدن او به راحتی از لگن شما عبور می کند. با دیستوشی شانه ، یکی از شانه های او گیر می کند و از به دنیا آمدن بدن او جلوگیری می کند.

معمولاً شانه جلو (قدامی) است که پشت استخوان ناحیه تناسلی شما گیر می کند ،تصویر زیر نشان می دهد که چه اتفاقی برای دیستوسی قدامی شانه می افتد:

اگر این اتفاق بیفتد، نوزاد شما باید به سرعت متولد شود تا مطمئن شود که اکسیژن کافی را دریافت می کند ، به ویژه اگر قبلاً نشانه هایی از مشکلات ضربان قلب او وجود داشته باشد.

در حالی که نوزاد شما گیر کرده است ، بند ناف ممکن است فشرده شود ، به این معنی که اکسیژن کمتری به او می رسد. در همین حال ، ریه های او هنوز فشرده شده است ، بنابراین هنوز نمی تواند با تنفس، اکسیژن دریافت کند. به همین دلیل ، دیستوشی شانه یک عارضه اورژانسی است که باید با آرامش اما سریع برطرف شود.

ممکن است همه اینها نگران کننده به نظر برسد ، اما اطمینان داشته باشید که پزشک و ماما برای کمک به نوزاد شما در زمان مناسب آماده هستند ، در حالی که از صدمه به شما یا نوزاد شما جلوگیری کنند.

علت ایجاد دیستوشی شانه چیست؟

دیستوشی شانه غیر معمول است. تقریباً از هر 150 تولد ، یک مورد اتفاق می افتد.

پیش بینی دیستوشی شانه امکان پذیر نیست. ولی خطر افزایش می یابد اگر:

  • شما دیستوسی شانه را در زایمان قبلی تجربه کرده اید.
  • نوازد قبلی شما زمان زایمان بزرگ بود
  • شما دیابت دارید
  • شما بسیار اضافه وزن دارید یا در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کرده اید.
  • بدن نوزاد شما به طور نامتناسب بزرگتر از سر او است.

اگر چاق هستید احتمال ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است. دیابت کنترل نشده احتمال گرفتار شدن نوزاد را کمی افزایش می دهد زیرا احتمال اینکه نوزاد شما روی نیم تنه خود وزن اضافه کند وجود دارد.

آیا می توان از دیستوشی شانه جلوگیری کرد؟

کارهای زیادی برای جلوگیری از دیستوشی شانه نمی توان انجام داد ، زیرا بسیار غیرقابل پیش بینی است با این حال ، اگر شما یک عامل خطر مانند دیابت دارید ، کنترل خوب وضعیت شما می تواند خطر شما را کاهش دهد.

اگر بچه بزرگ دارید ، برخی از متخصصان توصیه می کنند که برای زایمان به پهلو دراز بکشید یا چهار دست و پا زانو بزنید. در حالی که هیچ شواهد محکمی مبنی بر اینکه موقعیت ها یا مانورهای خاصی به جلوگیری از بروز دیستوشی شانه کمک می کند  وجود ندارد ، اجتناب از دراز کشیدن به پشت در مرحله هل دادن مزایای دیگری نیز دارد. اگر در حال برنامه ریزی برای زایمان در خانه یا مرکز زایمان هستید ، ماما همچنان می تواند با قرار گرفتن در موقعیتی که به آزاد شدن شانه کمک می کند ، با دیستوشی شانه مقابله کند.

دیستوشی شانه
A newborn baby in the hand of his mother

اگر نوزاد من دچار دیستوشی شانه شود ، چه اتفاقی می افتد؟

اگر ماما یا پزشک هنگام زایمان مشکوک شود که شانه نوزاد شما گیر کرده است ، باید سریع عمل کند. او به شما می گوید فشار را متوقف کنید. در این هنگام فوری شما را برای عمل آماد می کنند. شلوغ شدن ناگهانی اتاق می تواند باعث استرس شما شود، چرا که آمادگی برای این حالت را نداشته اید.

اغلب ، تغییر موقعیت هنگام تولد می تواند به کودک شما فضای بیشتری برای تولد بدهد. ممکن است از شما خواسته شود که صاف به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کرده و پاها را تا جایی که می توانند بالا بیاورند. این حالت  به مانور مک روبرتز معروف است.

یک ماما یا دستیار مامایی معمولاً در هر طرف شما ایستاده و به شما کمک می کند پاهای خود را بالا بکشید. ماما یا پزشک دیگری شکم شما را دقیقاً بالای استخوان ناحیه تناسلی فشار می دهد تا به شانه گیر کرده کودک کمک کند. اکثر نوزادان مبتلا به دیستوشی شانه با این اقدامات ساده متولد می شوند.

اگر نوزاد شما هنوز به دنیا نیامده است ، پزشک یا مامای شما ممکن است نیاز داشته باشد که یک دست خود را داخل واژن شما فرو کند تا نوزاد را به بیرون بکشد. ممکن است او در این مرحله نیاز به انجام اپیزیوتومی داشته باشد تا به نوزاد شما کمک کند.

در موارد بسیار نادر ، ممکن است پزشک مجبور شود اقدامات اضطراری دیگری را برای کمک به نوزاد انجام دهد ، که شامل شکستن استخوان یقه نوزاد برای آزاد کردن شانه گیر کرده او می شود. اگرچه این نگران کننده به نظر می رسد ، اما استخوان نوزاد شما باید بعد از آن خوب ترمیم شود.